Agnes , 14 år
01. januar 0001
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre for at hjælpe min veninde
Hej. Jeg har en tæt veninde, som har meget lidt selvværd. Hun har haft det sådan længe, men her sidste år udviklede det sig til en spiseforstyrrelse. Hun kom dog ret hurtigt over det, og har det nu godt igen. Men jeg er bange for at det let kunne vende tilbage til hende, da jeg synes at hun stadig ofte nedgøre sig selv. Mig og mine andre venner prøver altid at sige til hende at det ikke er sådan, og prøver virkelig at hjælpe hende. Samtidig synes jeg nogle gange at jeg og mine venner godt selv kan komme til at medvirker til at hun bliver ved. Fx kan jeg finde på at sige "det er nok også godt jeg får lidt motion efter juleferien" som en slags joke. Men jeg føler hun nogle gange opfatter det anderledes. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre for at hjælpe hende bedst muligt.

GirlTalks svar
Kære Agnes,
Tak for dit brev, det er dejligt at du skriver ind til os <3
Først vil jeg gerne rose dig for at du er en opmærksom og betænksom veninde, som ønsker råd i forhold til hvordan du på bedste måde kan støtte din veninde. Din veninde er meget heldig at have en som dig i hendes liv!
Det jeg vil starte med at sige at det ikke er dit ansvar for din veninde, så længe at du selv har dine arme åbne og hun ved det, så det også ligeså meget hendes ansvar at komme til dig, når hun føler for at hun har brug for din støtte og hjælp. Men det kan være rigtig svært, når man gerne vil være den bedste veninde man kan være, så jeg forstår godt hvor du kommer fra.
Jeg tænker det med at lave jokes omkring motion og kost kan virkelig være svært for nogen med spiseforstyrrelse, men det er ikke sikkert at din veninde opfatter det sådan. Hvis du har mod på det, vil jeg råde dig til at prøve at snakke med din veninde omkring det, for at finde ud af hvor hendes grænse er, og om hun kan være i at I joker og laver sjov omkring det, eller om det noget hun helst ser der ikke sker. På den måde kan du også vise din veninde at du respekterer hvis hun har en holdning til det, og samtidig kan du få afklaring på, hvordan hun opfatter jeres jokes, så du ikke skal gå og være bekymret for om det sårer hende.
Jeg synes generelt at I lyder som en god venindegruppe, som er der for hende og taler hende op, når hun nedgør sig selv. Det er vigtigt at ens veninder er ens største heppekor, så det er så dejligt at høre! Nu ved jeg ikke om din veninde kunne have brug for at snakke med nogen, da du nævner at hun nogle gange stadig kan tale dårligt om sig selv, men måske kunne du spørge hende? Det kan være at hun stadig kæmper lidt med noget, hvilket kan være helt normalt når man har været i gennem en spiseforstyrrelse.
Hvis din veninde kunne have brug for at tale med nogen, er hun i hvert fald også altid velkommen til at bruge os. Vi har både en gratis online rådgivning, hvor en masse søde frivillige rådgivere vil lytte til hende. Derudover tilbyder vi også gratis gruppeforløb til piger mellem 13-16 år, hvor man kan møde andre jævnaldrende og tale om det der kan være svært <3
Du er selvfølgelig også altid velkommen til at bruge os, hvis du har brug for at tale mere om det her eller om noget helt andet. Vi er her altid!
Jeg håber at mit svar kunne være hjælpe til hvordan du fortsat kan være en støttende veninde. Og husk på, at vi ikke kan fjerne eller løse vores veninders problemer, men vi kan støtte dem i det der er svært og til at søge hjælp <3
Kærlig Hilsner
Anne