Bumble Bee, 13 år
02. februar 2024
De andre piger hvisker om mig i omklædningsrummet
Når vi har idræt så løber de fleste af de andre piger bare hurtigt gemmen bruseren og skynder sig og få håndklæde om og ind til deres tøj igen. Jeg syns idræt er sjovt og jeg går altid til den og sveder en del. Så jeg bader altid grundigt bagefter og vasker både mine bryster og mine private dele og omme i numsen. Man kan se bruserne fra omklædningsrumet og nu har flere gange hørt nogen af de andre piger hviske om mig. Og jeg har har hørt et par kalde mig mig hende der der rør ved sig selv. Men jeg syns det er uretfærdigt. Jeg kunne da aldrig finde på at stå og onanerer foran de andre. Men jeg syns ikke det er rart og svede og min mor har også sagt jeg skal bade ordenlig og passe min hygiejne. Men det er også træls og blive hvisket om. Syns i jeg bare skal løbe gemmen bruseren lissom de andre eller skal jeg bare inorerer at de hvisker?

GirlTalks svar
Kære du,
Tusind tak for dit brev! Det er sejt at du skriver herind og deler dine tanker<3
Hvor lyder det bare dejligt at du er så glad for idræt og nyder at bevæge dig og få sved på panden - det er nemlig som du siger, super sjovt at leve sig ind i det og gå op i det! Jeg kan forstå på dit brev, at de andre piger i klassen måske ikke har det på samme måde? I hvert fald lyder det til, at badet efter idræt er noget de skynder sig igennem, modsat dig.
Jeg ved at flere piger i jeres alder synes at det kan være grænseoverskridende at klæde om, og at skulle være nøgne foran andre, fx efter idræt. Det er der faktisk flere piger der skriver herind til os om. Mange kan blive ekstra opmærksomme på sin krop fordi der sker en masse og den udvikler sig i puberteten, og derfor kan det føles sværere at skulle vise sig nøgen foran andre. Måske pigerne i din klasse også har det sådan? Det kunne i hvert fald være en forklaring på, hvorfor de skynder sig gennem badet.
Selvom de andre piger måske ikke synes det er rart at gå i bad efter idræt, er det selvfølgelig slet ikke i orden at de hvisker om dig fordi du går i bad og vasker dig mere grundigt. Det er aldrig ok at lave sjov med andre og starte rygter. Jeg kan sagtens forstå at du synes det er ubehageligt at de andre piger hvisker om dig og opdigter historier om at du rør ved dig selv i badet, for det udstiller dig på en måde som du ikke synes er rar. Har du en veninde i klassen som du kan fortælle hvordan du har det? Måske det var en mulighed at aftale at bade samtidigt, så du ikke står der helt alene? Jeg tænker også det kan være rart at snakke omkring det at bade efter idræt, og hvad de andres tanker omkring det er?
Du skal selvfølgelig ikke stoppe med at vaske dig efter idræt, bare fordi at de andre ikke gør. Det virker til at du ikke har et problem med at bade foran andre, og det synes jeg bare du skal holde fast i! Alle kroppe er forskellige og præcis som de skal være, og det er helt naturligt at tage bad og vaske sig når man har dyrket motion. Det er ærgerligt hvis du skal blive usikker på det, fordi at de andre piger har det sådan.
Jeg spekulerer på om jeres idrætslærer er til stede i nærheden? Måske du kunne snakke med vedkommende om at kunne tage en fælles snak med pigerne om det at svede til idræt og tage bad? Og måske I også kunne snakke nærmere omkring at det kan være grænseoverskridende for nogen og ikke for andre? Der skal være plads til alle og til at man kan tage bad på den måde man ønsker - og jeg kan sagtens forstå at du gerne vil tage et rigtigt bad efter du har løbet rundt og svedt.
Jeg håber du kan bruge mit svar til noget, og har fået mere mod på, hvad du kan gøre herfra<3
Du er selvfølgelig altid velkommen til at skrive ind til os på chat eller sms hvis du har lyst vil snakke mere om det hele.
Kærlig hilsen Marie