Camilla, 17 år
15. januar 2024
Hvordan siger jeg nej til de 18 shots til min fødselsdag?
Jeg holder snart min 18 års, men jeg har ikke lyst til at skulle tage 18 shots. Hvordan siger jeg ned til min klasse og venner? De lægger ret stor pres på at man skal, da det jo er ens fødselsdag.

GirlTalks svar
Kære Camilla,
Mange tak for at skrive ind til os! Jeg vil gøre mit bedste for at give dig et godt svar.
Jeg tror at rigtig mange kan genkende det pres, som du beskriver i dit brev. Det er aldrig rart at føle sig presset til at gøre noget, som man ikke har lyst til, og slet ikke af sine venner. Jeg kender godt til den "tradition" at man skal have 18 shots på sin 18 års fødselsdag, og jeg kan faktisk godt forstå at du ikke har lyst til at gøre det!
Du kan sige til din vennegruppe, at du ikke har lyst til at skal tage 18 shots, fordi det synes du ikke skal være en del af din af DIN FEJRING! Det vigtigste er jo netop at du føler at det skal være en god fest, som du kan se dig selv være i. Jeg tænker at det handler om, at man tydeligt sætter rammerne for hvad festen skal være og hvilke ønsker man selv har.
Måske vil nogle af vennerne reagere på en mindre god måde, men det kan også være at folk faktisk godt kan se, at det er helt legit at frabede sig de 18 shots. Hvis de er gode venner, respekterer de også at du siger fra. Jeg forstår godt at det kan være en svær samtale at skulle tage, men måske kan du først inddrage 1-2 af dine venner i dine tanker om det hele? På den måde har du nogle som du ved vil bakke dig op, når du siger nej.
En anden idé kunne også være at skrive det ud på forhånd? Det kan være at du har lavet en begivenhed eller har en gruppechat, hvor du ville kunne skrive det ud. Kunne det være en mulighed? Måske kunne I ovenikøbet lave en ny tradition/ritual til din fødselsdagsfest. Man kunne skrive 18 ønsker ned for fremtiden, dine venner kunne skrive 18 ting de godt kan lide ved dig eller noget helt andet. Jeg ved også at nogle spiser 12 vindruer til nytår, som et ritual - du kunne spise 18 vindruer, hvis du har lyst til det :-D
Uanset hvordan du vælger at fejre din fest, så skal du vide at det altid er okay at sige nej! Du skal have den fest, som du har lyst til. Jeg er sikker på, at dine venner også hellere vil have at du har en god aften, fremfor at du bliver dårlig efter at have taget 18 shots, og må gå tidligt i seng - hvilket stort set altid er det der sker.
Så husk at lytte til dig selv og dine ønsker <3
Vi er her altid for dig, hvis du har brug for at skrive mere om det hele. Vores rådgivning har åbent hver aften.
Jeg vil ønske dig et stort tillykke med de 18 år, og jeg håber at du får den bedste fest, og at den bliver lige som du vil have den! <3
Kærlig Hilsen
Anne