Ennija, 15 år
28. januar 2024
Nu er hun mere sammen med hende end med mig
Kære girltalk
Jeg har en bedste veninde fra min klasse som hedder A, men nu er der så startet den her nye pige i klassen der hedder S. A og mig var altid sammen alene før og det var helt perfekt. Men da S startede så begyndte jeg at være sammen med hende, fordi hun ikk havde andre venner. Og så var hun sårn lidt en del af A's og min vennegruppe, men det ville ingen af os egentlig have. Men det blev hun så fordi hun altid fulgte efter os. Jeg var meget sammen med hende og var meget sød mod hende da hun lige startede, for over et halvt år siden, og så tænkte hun vel bare at nu var mig, A og hende en vennegruppe. Og det er på en måde min egen skyld fordi jeg var så sød mod hende. A var i starten slet ikke sammen med hende, fordi hun ligesom de fleste andre ikke rigtig kunne lide hende (det kan jeg egentlig heller ikke), og jeg føler jeg var lidt ond mod A fordi jeg var meget sammen med S, selvom jeg faktisk meget hellere ville være alene med A. Men nu efter jeg har været så sød mod S, så er A også begyndt at være det, hvilket er meget forståeligt fordi S hele tiden går rundt med os i skolen. Og lige da A begyndte at være sød mod S, der havde jeg faktisk lige besluttet mig for at tage afstand til S så jeg kunne fokusere på mig og A's venskab og så vi kunne være alene sammen. Men nu er A og S MEGET pludseligt blevet meget gode venner, og de gange hvor jeg har prøvet at tage afstand til S, så har A været meget sød ved hende (det plejede hun ikke at være). Så nu føler jeg ligepludselig at de to er ved at blive besties eller hvad man siger, og så står jeg tilbage, og jeg har ødelagt det hele. Det er jo min skyld, jeg ved det godt, men jeg tænkte bare på om der var noget jeg kunne gøre.
Det var jo mig der lukkede S ind i vennegruppen uden A rigtig ville have det, så jeg kan jo ikke bare adskille de to nu og jeg føler ikke jeg kan snakke med A om det.
Kh forvirret lige der har fucked op
Mange tak

GirlTalks svar
Kære Ennija,
Tusind tak for dit brev. Jeg synes, at det er så sejt af dig, at skriver ind til os, og deler dine tanker og følelser <3
Jeg har ændret lidt i navnene på dine veninder, så de er anonyme her på siden. Jeg vil først og fremmest skrive til dig, at jeg flere gange har skrevet med piger, som står i en situation, der minder om din, så du er langt fra at være alene om at have oplevet dette, selvom det måske kan føles sådan.
Ud fra det, som du skriver, virker det for mig som om, at det er en ambivalent situation, som du er havnet i. Jeg synes, at du og din veninde har handlet så rigtigt ved at være imødekommende og tage den nye pige i klassen til jer, og sørge for, at hun ikke skal føle sig alene, virkelig dejligt, at I har taget hende ind i varmen i jeres gruppe. Jeg ved, at hvis det var mig, som var den nye pige i klassen, ville jeg være SÅ glad for, at nogen ville tage sig af mig og sørge for, at jeg ikke var alene, så jeg synes det kunne godt også at huske på, hvor god en handling, som du og din veninde har gjort.
Når dette så er sagt, forstår jeg også på dig, at du er ked af selv samme handling, fordi du nu føler, at denne handling har medført, at dit venskab med din bedste veninde er ændret i en negativ retning. Jeg overvejer her, om det ville være muligt at anskue situationen fra et lidt anderledes perspektiv: Du har ageret super imødekommende overfor den nye pige i klassen, og dette eksempel har din tætte veninde efterfulgt, hvilket hun måske kan tænkes at have gjort, fordi hun synes, at din måde at tage imod pigen på var virkelig god, og selv ønskede at handle som dig?
I forhold til venskabet med din bedste veninde og dine tanker omkring, at du synes dette venskab er blevet anderledes, fordi der er kommet en ekstra pige ind i jeres gruppe, kan jeg sagtens forstå, hvis dette gør dig usikker eller nervøs for, om du vil miste tætheden med din veninde. Til det vil jeg sige, at min erfaring er, at jeres venskab ikke bliver mindre godt eller tæt af, at der kommer en ny person ind i dette, tværtimod kunne man måske se det som muligheden for, at jeres venskab blev udfoldet frem for udfordret. Jeg vil igen understrege, at jeg kan sagtens kan forstå, hvis du gør dig nogle bekymring omkring dette, det er helt naturligt <3
Jeg kommer til sidst til at tænke på, om du har overvejet at italesætte dine tanker ift. situationen overfor din bedste veninde? Jeg kan sagtens forstå, hvis det kan være en svær situation og noget, som man skal tage sig lidt mod til, men jeg er helt sikker på, at din veninde vil tage rigtig godt imod det- Hvis det var mig, ville jeg i hvert fald sætte enorm stor pris på, hvis min veninde satte ord på sådanne tanker overfor mig.
Afsluttende vil jeg nævne at følgende historier fra Girltalks hjemmeside måske kan være en støtte for dig. Jeg håber, at mit svar kunne give dig nogle lidt andre perspektiver på situationen, og at svaret kan give dig nogle gode tanker <3
Husk at du også altid er velkommen til at skrive ind til vores gratis rådgivning, hvis du har brug for det!
Kærlige hilsner Johanne