V, 17 år
03. januar 2024
Hvad kan jeg gøre for at lindre mine menstruationssmerter?
Hej Girltalk💕
Jeg er en pige på 17 år, og døjer med mange mave smeter hver gang jeg har min menstruation.
Har i nogle gode råd til at lindre menstruation smerterne og hvad man kan gøre så det ikke gør så ondt.
Jeg er rigtig ked af, at det gør så ondt hver gang.
Fordi jeg føler mig dårlig utilpas oppustet træt og kvalme.
Og der er ting jeg ikke kan fordi jeg har menstruation, næsten hver gang jeg har menstruation når jeg er i skole bliver jeg nød til at tage hjem fordi det gør så ondt og jeg bliver utilpas.
Der ting jeg ikke kan være med til fordi jeg har så ondt
Har så mange mave smerter hver gang.
Har i nogle råd til at det kan blive bedre, og det ikke gør så ondt.
Jeg er ved at være rigtig træt at det gør så ondt.
Mvh Hilsen
Pigen❤️

GirlTalks svar
Kære du,
Hvor er jeg glad for at du skriver ind til GirlTalk, og deler dine tanker med os!
Jeg er ked af at høre at du har så mange menstruationssmerter, det er ikke sjovt ! især ikke når det begrænser hvad man kan i ens hverdag. Jeg forstår godt at du ønsker at have en normal hverdag selvom du har menstruation, det må være irriterende at skulle tage hjem for skole. Jeg ved at mange piger og kvinder kan opleve smerter når de har menstruation.
De hyppigste symptomer på menstruation er smerter i maven og ryggen, træthed, hovedpine og generel utilpashed, som du også beskriver. For nogen hjælper det at bruge varmepuder på maven, ligge ned under dynen, tage et varmt bad og/eller gå en tur for at holde kroppen i gang. Det er vigtigt at pleje sig selv ekstra godt i de dage man kan have ondt, så husk endelig selvforkælelsen! Om du kan lide at se nogle film, drikke varm kakao eller bare har brug for at sove, så gør det du har brug for <3
Smerterne og symptomerne kan være forskellige, men jeg tror de fleste kvinder vil kunne genkende det du beskriver, og hvor irriterende det kan være at måtte tage hjem fra skole, arbejde eller aftaler pga. smerterne. Hvis du oplever at dine smerter ikke kan lindres med nogle af de råd jeg har givet, eller at de bliver værre, så må du altid kontakte din egen læge. Nogle kvinder kan have så store smerter, at der er nødt til at være en lægelig vurdering indover og en eventuel behandling, men jeg tænker at du selv kan vurdere om du er dér, hvor du har brug for at vende det med din læge.
Jeg håber at du kan bruge mit svar! Hvis du kunne tænke dig at skrive mere om det, så sidder vi klar på chat og SMS rådgivningen hver aften <3
Knus Julie