Vigga, 15 år
09. januar 2024
Skal jeg barbere mig "dernede"?
Hey girltalk
Skal jeg barbere mig "dernene"?
Jeg har ret meget hår dernede og nogle gange bruger jeg en skraber til at fjerne hårene i bikinilinjen, men jeg snakkede med nogle piger fra min klasse som sagde de barberede det hele, og de har også kærester som de har sex med. Jeg har ikke en kæreste, men vil gerne prøve at have sex på et tidspunkt, og jeg vil gerne prøve at barbere mig\/fjerne hårene dernede men hvordan gør jeg det uden at skære migselv eller få mange røde knopper? Skal man også fjerne hårene i røven? Og kan drenge bedst lide at der ikke er hår?

GirlTalks svar
Kære Vigga,
Tak fordi du har skrevet ind til GirlTalk. Jeg vil gøre mit bedste for at besvare dig brev <3
Det lyder som om dine veninder har sat gang i nogle tanker hos dig, som flere piger går med. For det første er det vigtigt at understrege, at der ikke er noget rigtigt eller forkert, når det kommer til kropsbehåring. Mange piger og kvinder tror, at det er noget alle gør, og noget man skal gøre, men det er i virkeligheden ikke tilfældet og kønsbehåring er en naturlig del af det at være menneske. Derfor kan det være en god idé at starte med at overveje, om det at barbere dig egentlig er noget du selv har lyst til <3
Det er meget forskelligt, hvad man bedst kan lide. Nogen kan bedst lide følelsen af at være helt glatbarberet og også ved numsen, mens andre kun barberer bikinilinjen og der er også flere, som ikke fjerner noget kønsbehåring. Hvis du har mod på det, kan det måske være en idé for dig at prøve noget forskelligt af og se, hvad der føles mest rigtigt for dig. Yderligere kan det være du måske har en veninde, søster eller en mor, du stoler på, som du måske har lyst til at prøve at snakke med det om? Jeg ved godt, at det er en privat ting at dele, men mange piger og kvinder går med de samme tanker som dig, og nogle gange kan det være en rar oplevelse at dele tanker og oplevelser med en nær person.
Du spørger også ind til, om drenge bedst kan lide, at der ikke er hår. Ligesom for piger og kvinder, har drenge også forskellige præferencer, og man er ikke mere "klar" til sex fordi man er glatbarberet. Det vigtigste i forbindelse med dine tanker om at have sex en dag er, at du føler dig tilpas i situationen, og det afhænger ikke af, om du er barberet eller ej <3
Hvis du ender med at have lyst til at prøve at fjerne din kønsbehåring, har jeg nedenfor samlet et par råd til, hvordan man kan gøre det så man undgår for meget irritation:
• Første gang du barberer dig, bør du gøre det med hårenes retning, da det giver mindre irritation, hvilket gør at du nemmere undgår røde knopper og indgroede hår
• Brug helst en ren eller ny skraber hver gang. På den måde fjerner du nemmere hårene og undgår bakterier, som kan give røde knopper
• Blødgør altid huden inden barbering. Det kan du f.eks. gøre med varmt bad, barberskum eller parfumefri shampoo
• Et sidste råd er at efterbehandle huden med en god creme, der er lavet til intimområdet. Her er det vigtigt at cremen ikke må indeholde parfume
Jeg håber, at det var svar på dine spørgsmål, og at du kan bruge det til noget. Husk du altid er velkommen til at skrive til vores rådgivning, der har åbent hver aften. Her sidder vi klar til at hjælpe dig.
Kæmpe GirlTalk kram herfra!