Vicki, 14 år
03. juli 2024
Det er jo hyggeligt, men jeg kan jo godt se, at der er forskel på den opmærksomhed, som pigerne får
I øjeblikket er det godt nok ikke strandvejr men det bliver det forhåbentlig i løbet af ferien. Vi er mange fra klassen og paralelklassen der tit mødes ved stranden når det er godt vejr. Det er jo hyggeligt men jeg kan jo godt se at der er forskel på den opmærksomhed som pigerne får. Mange af dem er meget udviklet og har store bryster og de svulmer virklig meget i deres små bikinioverdele. Mange har også fået store numser i deres ultrasmå bikiniunderdele. Jeg er helt flad og slet ikke udviklet. Jeg kan jo godt lidt forstå drengene at det er de svulmende bryster og numser de kigger efter og gerne vil have fat i men det kan godt være lidt hårdt at være den der lissom bliver overset lidt fordi man er flad og spinkel. Har tænkt lidt på om man så skulle la vær og tage til stranden men det er jo også lidt hyggeligt selvom man også bliver lidt ked af og blive overset. Men kan jo også godt lidt forstå drengene, ved jo godt hvad de bliver tændt af. Men der er vel ikke andet og gøre end vente til man måske selv engang bliver lidt udviklet?

GirlTalks svar
Kære Vicki,
Først vil jeg starte med at sige mange tak for at skrive ind til vores brevkasse. Det er virkelig sejt, at du deler dine tanker om det der fylder hos dig lige nu <3 Så tusinde tak for det. Jeg vil gøre mit bedste og svare dig på dine spørgsmål og overvejelser.
Det jeg forstår på det du skriver er, at du og dine klassekammerater godt kan lide at tage på stranden og hygge jer her i sommerferien. Du oplever, at drenges opmærksomhed er på pigerne, hvis krop har udviklet former og du føler dig overset. Du oplever alligevel også, at det er virkelig hyggeligt, når I så har været på stranden.
Når piger- og drengekroppe går i puberteten udvikler kroppen sig på mange forskellige måder. Der er ingen måder der er mere rigtige end andre - alle kroppe er lige præcis som de skal være <3 Puberteten er en naturlig udvikling, som alle skal igennem. Din krop ved selv, hvornår det er tid, takket være en lille kirtel på undersiden af hjernen - der hedder hypofysen. Når tiden er inde, sender den et signal til kroppen om, at den nu vil forandre sig.
Det er vigtigt at huske på, at din krop forandrer sig på sin egen måde og i sit eget tempo. Så vær tålmodig, og giv din krop tid til at tilpasse sig. Din krop vil også komme til at gennemgå en forandring på et tidspunkt. Men husk at giv dig selv omsorg <3
Det er helt normalt og naturligt at være nysgerrige på hinandens kroppe og den udvikling den går igennem, men det må selvfølgelig aldrig være på en måde, så man kan føle sig usikker eller forkert. Jeg kan godt forstå, at du kan føle dig overset men jeg tænker også at du skal huske dig selv på, at du synes det er hyggeligt at være sammen med dine kammerater.
Hvis du har mod på det, synes jeg du skal tage en snak med dine veninder om, hvordan du har det når i er på stranden. Det synes jeg ville være supersejt! Så ved de også, hvordan du har det, og hvordan I bedst kan hjælpe hinanden <3 Det kan måske også give dig en ro, hvis du nu finder ud af, at du ikke er den eneste, som har de følelser, eller hvis du ved, at de er klar over, hvordan du har det. Måske det kan give dig mere ro i maven, så du kan hygge dig med dine venner og nyde sommeren på stranden.
Jeg håber, at mit svar kan hjælpe dig en smule på vej! Du er altid velkommen til at skrive herind en anden gang. Vi sidder klar på vores chat og sms rådgivning, og vi er her for dig <3 Jeg sender dig et kæmpe virtuelt kram og god vind din vej!
Knus Elisa