Anna sofie, 12 år
20. juni 2024
Jeg synes, at sex og onani er virkelig spændende
Hej Girltalk. Jeg er en pige på tolv år og jeg synes at sex og onani er virkelig spændene. Jeg har prøvet at onaner op af en seng og kom tror jeg. Min veninde har halvt prøvet at obanerer og vi snakker åbent om det men vi for dårlig samvittighed over det. Er det normalt som 12 årig at onaner. Vi har også et andet spørgsmål. Vi vil rigtigt gerne prøve
nnoget sex legetøj men hvad er godt at starte med. Vh nogle usikre veninder

GirlTalks svar
Hej Anna Sofie,
Tak for det gode brev. Det er et spændende emne, som jeg tænker er relevant for mange piger, så jeg vil prøve at svare så godt jeg kan. Jeg er rigtig glad for at høre at dig og din veninde kan dele de her oplevelser med hinanden, og at I kan være nysgerrige sammen. Onani er nemlig super normalt og naturligt.
Hvornår og hvor meget man onanerer er meget forskelligt fra person til person. Nogle begynder at onanere som børn, hvorimod andre først gør det senere eller måske aldrig begynder. Der er ikke nogen unormal alder at onanere i, og det er slet ikke unormalt når man er 12 år, og er derfor slet ikke noget i skal skamme jer over.
Onani kan give dig rigtig mange fantastiske ting - du kan opnå nydelse af det, og du kan lære din krop bedre at kende. Det kan hjælpe dig i forhold til at sætte grænser og at vide hvad du synes er rart, når/hvis du begynder at have sex med en partner i fremtiden. Onani kan faktisk også få kroppen til at udskille hormoner der sænker dit stressniveau samt øger følelsen af glæde og afslapning. Onani for the win!
Men på trods af hvor normalt onani er, kan det stadig være et tabubelagt emne, og vi er ikke altid særlig gode til at snakke højt om det. Derfor vil jeg kun opfordre dig og din veninde til at fortsætte med at snakke så åbent om det, så I kan bekræfte hinanden i at det altså er helt normalt.
I forhold til sexlegetøj, kan jeg ikke give dig et konkret svar på hvad du skal bruge. Sexlegetøj kommer i mange forskellige former og farver, og kan stimulere forskellige kropsdele, og det er derfor meget individuelt, hvilket legetøj der passer til en. At onanere uden sexlegetøj kan dog også være rigtig sjovt og spændende, som du også selv nævner. Faktisk bruges legetøj oftest bare til at opnå en orgasme på en anden måde, men et betyder ikke, at man får bedre orgasmer. Det er helt normalt at være nysgerrig, men det er også mere end okay ikke at bruge sexlegetøj. Der skal I gøre det, som passer bedst til jer og blive ved med at udforske.
Men hvis du rigtig gerne vil prøve sexlegetøj, vil jeg anbefale dig at lægge mærke til nogle ting næste gang du onanerer. Hvor på kroppen føles det rart? Hvilket tempo er rarest for dig? Det kan måske hjælpe dig på vej til at vælge et legetøj, som passer bedst til dig. For at læse mere om onani i vores artikel, der tager dig igennem fem forskellige steps.
Jeg håber at du kunne bruge mit svar, og at i fortsætter med at støtte hinanden i denne spændende og dejlige tid.
Alt held og lykke fremover <3
Knus, Anna