Aya, 14 år
01. juli 2024
Jeg tænker nogen gange på, hvor forskelligt drenge og piger er sammen
Jeg tænker nogen gange på hvor forskelligt drenge og piger er sammen. Altså når drenge er sammen så rør de aldrig hinanden medmindre de slåsser eller har scoret i fodbold eller noget. Hvis de gør så kommer der straks komentarer fra de andre drenge. De ryger fra hinanden hvis de kommer til at røre hinanden. Men piger rør jo hinanden hele tiden. Og ser hinanden. Vi går på toilet sammen og prøver tøj sammen. Ja og vi kysser og krammer og nusser og sover sammen. Jeg synes da jeg har et tæt forhold til mine veninders kroppe. Jeg kender dem jo. Altså vi er lissom meget mere kropslige eller hvad man skal sige. Jeg kan ikk komme i tanke på noget sted på en venindes krop jeg ikke ville kunne røre ved. Altså det er ikke klamt overhodet. Jeg synes jo pigekroppe er flotte. Sådan føler jeg slet ikke drenge har det. Hvorfor er det mon sådan? Er vi piger allesammen en lille smule bi eller hvordan kan det forklares. Jeg synes det er rart vi kan være så afslappede med hinanden. Mener også jeg har læst et sted at pigers første oplevelse er med en veninde. Det forstår jeg godt hvis det rigtigt. Kan i gøre mig kloger?

GirlTalks svar
Kære Aya
Tusinde tak for dit brev. Vi er rigtig glade for, at du har lyst til at skrive ind til os <3 Jeg håber, at mit svar kan give noget afklaring, og hvis der er dukket flere spørgsmål op, eller du pludselig har flere tanker, som du gerne vil have luftet, så er du velkommen til, at skrive ind til os igen<3
Når jeg læser dit brev får jeg en tanke om, at du er meget nysgerrig på forskellen mellem drenge og piger. Min første tanke er, at det er utrolig individuelt, hvordan man har det med sine venner og sine veninder, og hvor komfortabel man er<3 Jeg tænker, at der er mange, der har samme forhold til sine veninder, som du har med dine - hvilket er super dejligt, da det lyder som noget du er rigtig glad for.
Derudover så tænker jeg, at ligeså normalt det er, at være tætte med sine veninder på det plan, lige så normalt er det også, at man ikke er lige så komfortabel med det- og det samme gælder for drenge. Når det gælder forskellen mellem drenge og piger, så tænker jeg også, at alderen måske har en del at sige. Jeg ved i hvert fald, fra egen erfaring, at rigtig mange af mine drengevenner, har ændret sig utrolig meget over tiden. Størstedelen af de drenge jeg kender, har ingen problemer med at sove hos sine kammerater, også selvom det er i den samme seng - så måske det handler lidt om alder?<3
Selvom man bliver ældre, så betyder det dog ikke, at man dermed bliver mere komfortabel med en fra det samme køn - det er meget forskelligt fra person til person, og intet er mere normalt end det andet<3 Så længe man bare selv er komfortabel, og ikke føler, at ens grænser bliver overskredet, så er det godt<3
Om alle piger er en lille smule bi, det tør jeg ikke kunne svare på. Dog kan det være, at der er mange i din alder, der synes det er spændende, at begynde at udforske lidt, og dermed også er lidt tættere med hinanden - hvilket er helt naturligt.
Slutteligt så tænker jeg også på, om det du har observeret, måske også kan være et tegn på kønsroller. Kvinder er i mange år vokset op med, at de er følsomme, hvorimod mænd er vokset op med, at følelser ikke skal vises. Påtænker derfor, om mange af dine venner måske kan være "bange" for at vise deres følelser eller kærlighed for hinanden, fordi det ikke bliver mødt på samme måde, som det gør for dig og dine veninder. Jeg har dog oplevet, at dette ændrer sig igennem tiden.
Der er mange ting, der kan spille ind, og netop lave denne forskel - det kan sagtens være seksuelt for nogle, fordi man er nysgerrig, og måske gerne vil udforske ens seksualitet, men tænker også sagtens, at det kan handle om alder, kønsroller og ens egne grænser og lyster.
Jeg håber, at brevet har gjort dig lidt klogere på denne forskel, og hvis du sidder med flere spørgsmål, så husk du altid er velkommen til at skrive ind til os igen<3
Rigtig god sommer <3
Mange kram og knus fra GirlTalk