Bellis, 12 år
20. juni 2024
Jeg er den eneste i min klasse, der ikke har fået sin menstruation endnu
Jeg er den eneste i min klasse der ikke har fået sin menstruation endnu og alle de andre piger snakker hele tiden om vor ondt det gør og at de er blevet voksne og jeg kan godt føle mig udenfor når de snakker om det hvad skal jeg gøre?

GirlTalks svar
Kære Bellis
Først og fremmest tak for dit spørgsmål, hvor er det bare modigt og sejt af dig, at du har valgt at række ud og skrive herind til GirlTalk med dine tanker og bekymringer. Jeg lover, at jeg vil gøre mit allerbedste for at besvare dit brev <3
Først vil jeg lige gøre det klart, at de fleste piger får deres første menstruation, når de er mellem 10-14 år, men det er meget forskelligt fra pige til pige, og nogle piger får det tidligere og andre piger får det lidt senere. Men jeg lover dig at du får din menstruation, når din krop er parat <3 Den skal nok komme - du skal ikke gå og bruge din dyrbare energi og tankekraft på at bekymre dig om, hvornår menstruationen kommer. For det gør den på et tidspunkt, når din krop er klar til den del af puberteten.
Når det så er sagt, så kan jeg sagtens forstå, at du nogle gange godt kan føle dig udenfor, når de andre piger i klassen taler om, at de har fået deres menstruation, menstruationssmerter, og hvad det betyder for dem. Det er helt normalt for os alle sammen nogle gange at føle os udenfor, hvis dem omkring os oplever noget, vi ikke gør - vi vil jo altid gerne føle os som en del af 'flokken' <3
Selvom du ikke selv har fået din menstruation endnu, betyder det heldigvis ikke, at du ikke kan være med i samtalerne. Man kan altid være nysgerrig og stille spørgsmål - især fordi det lyder som om, at pigerne i klassen er meget åbne omkring emnet 'menstruation'.
Hvis jeg var dig, ville jeg prøve at være med i samtalen ved f.eks. spørge dem om råd og vejledning til en dag, hvor du får din menstruation. Det kunne f.eks. være: "Måske I kan give mig nogle gode råd og lære mig lidt om, hvordan det er at have menstruation?"
Det lyder som om, pigerne i klassen rigtig gerne vil snakke om menstruation, og jeg er sikker på, du gerne må være med i samtalen. Så måske kan en indgangsvinkel til det være at stille nysgerrige spørgsmål og få dem til at tale mere om det. Det kan f.eks. være med spørgsmål som “Hjælper det virkelig med en varmepude?” eller “Får alle piger cravings efter chokolade? eller "Jeg har hørt det hjælper mod smerterne, at man bevæger sig - synes I også det?”
Endelig husk: Du er ikke alene, og din menstruation skal nok komme, når din krop er klar <3 Jeg håber, du kan bruge dette svar til noget, ellers er du velkommen til at skrive til os på vores chat eller SMS.
Kæmpe kram fra Anne, GirlTalk