Catrin, 13 år
25. juni 2024
Jeg har haft det ret svært med at være i min egen krop
Jeg har haft det ret svært med at være i min egen krop fordi andre folk gøre mig mega usikker om migselv selvom jeg prøver at bede dem at stoppe med at sige de negative ting. Det gøre mig også bare virkelig ked af det fordi jeg har prøvet at stoppe med at spise for at tabe mig, men så blev jeg nød til at spise igen fordi jeg kunne mærke at jeg fik det mega dårligt

GirlTalks svar
Hej Catrin <3
Tusind tak for dit brev, det er mega sejt at du kan sætte ord på det du synes er svært! Jeg vil gøre mit bedste for at hjælpe dig med dit problem <3
Jeg kan super meget genkende følelsen af at have det svært med min krop, og at det kan fylde rigtig meget. Især lige når man går i puberteten og ens krop begynder at ændre sig, kan det være overvældende at skulle forholde sig til. Jeg kan huske fra da jeg var din alder, at jeg også synes det var svært at min krop udviklede sig, og at jeg især tænkte meget over hvad andre tænkte. Det skal du vide er helt normalt! Du er bestemt ikke alene om at gå med den følelse, men jeg ved at der er mange der går rundt og døjer med sådanne tanker.
Du skriver at andre gør dig usikker omkring din krop og siger negative ting, det forstår jeg godt du bliver ked af - det lyder bestemt ikke rart. I din alder er det helt naturligt at kroppen ændrer sig. Man går fra at være barn til at blive mere voksen, og dermed får man også mere fedt på kroppen især omkring maven og hofterne. Derudover så udvikler alle kroppe sig også forskelligt, og selvom man hurtigt kommer til at sammenligne sig med andre, så er det vigtigt at huske på at alle ser forskellige ud.
Selvom det selvfølgelig er ubehageligt at der er andre der kommenterer på din krop, så skal du vide at der intet er galt er med dig. Der er ingen rigtig eller forkert måde at se ud på. Du skriver at du prøvede at stoppe med at spise, for at ændre din krop, men blev nødt til at spise igen fordi du fik det dårligt. Det synes jeg var den helt rigtige beslutning! Kroppen har brug for energi for at fungere, og det får vi gennem mad. Derfor skal du selvfølgelig huske at spise, for at holde din krop sund og rask og have energi <3
Jeg synes det er virkelig sejt af dig, at du har sagt fra overfor dem som har kommenteret på din krop. Det er godt du har mærket efter og sagt højt at de har overskredet din grænse. Hvis der fortsat er nogle der kommentere på det, synes jeg du skal blive ved med at fortælle dem at det gør dig ked af det. Det er kun sejt og modigt, at sætte ord på sine følelser.
Selvom det er svært at kroppen ændrer sig, og man kan have mange tanker omkring det, så prøv at husk på at det er tanker mange andre også går rundt med og at alle ser ud på forskellige måder - og det er helt okay!
Jeg håber at du kan bruge mit svar, og hvis du skulle have flere spørgsmål eller et sted hvor du kan dele dine tanker kan du altid skrive til vores anonyme rådgivning <3
Kærligste hilsner
Sigrid <3