Maja, 14 år
05. juni 2024
Hvordan bliver man gravid uden at få en sexsygdom?
Hej jeg er Maja på 14🎀
Jeg har lige nogle spørgsmål som jeg undre mig over. Nogle af dem skal jeg bruge andre er bare af nysgerrighed.
Okay så hvordan bliver man gravid uden at få en sex sygdom? Fordi altså hvis man bruger kondom bliver man ikke gravid eller får en sygdom men hvis man ikke bruger kondom kan man få en sygdom og blive gravid… så ja hvordan bliver man gravid uden at få en sygdom?
Næste spørgsmål!
Jeg er lige begyndt at prøve at give mig selv finger. Men jeg kan ikke.. jeg hved ikke hvad det er men jeg kan kun få mine fingre spidser ind og jeg er bange for om der er noget galt med mig. Det er ikke fordi jeg ikke kan onanere uden at putte noget ind i mig, det kan jeg sagtens. Det er mest fordi jeg er bange for jeg har en af de der sygdomme der gør at man ikke kan have sex fordi ens hul er for lille.
Når men vi ses girltalk jeg glæder mig til at få jeres svar! Kh Maja

GirlTalks svar
Hej Maja <3
Tak for dit brev og gode spørgsmål. Jeg vil prøve at besvare dem alle så godt, som jeg kan!
Når man planlægger at blive gravid er man oftest i en situation, hvor man har en fast partner og derfor ikke har sex med andre og dermed ikke er udsat for risikoen for sexsygdomme. Medmindre man har et åbent forhold. I det tilfælde vil jeg tro at man har nogle faste rammer og aftaler. Men hvis vi tager udgangspunkt i et traditionelt forhold, bruger man selvfølgelig kondom/anden beskyttelse hvis man ikke vil være gravid. Hvis man så aftaler at forsøge at få børn, dropper man beskyttelsen. Derfor er det også altid en god idé at blive testet for sexsygdomme regelmæssigt, så man er sikker på at man ikke går ind i en ny relation med en sexsygdom, og dermed kan smitte den nye partner.
Jeg kan godt forstå din undren over, at man så udsætter sig selv for risikoen for sexsygdomme, og det er man selvfølgelig aldrig helt sikret imod, men forhåbentlig har man en partner som man kan stole på og som ikke er sammen med andre, hvis man er så langt i forholdet, at man vil have børn sammen. Og forhåbentlig er man sammen med en, som man også kan snakke om sexsygdomme og -sikkerhed med <3
I forhold til onani - det er helt normalt at det tager tid at lære. Jeg er næsten sikker på, at grunden til du ikke kan få din finger op, er fordi du ikke slapper ordenligt af i kroppen. Du skal give dig rigtig god tid og lære at slappe af i din krop. Det kan tage mange forsøg og det er ikke noget du skal stresse over. Det er en god idé at tage det i små skridt, så du bliver mere og mere komfortabel med din krop og lærer at slappe af. Det er en rigtig god måde at lære sin egen krop at kende på.
Jeg kan selvfølgelig ikke udelukke at du har vaganisme (den sygdom hvor man ikke kan have sex), men ud fra hvad du skriver, lyder du helt normal. Du skal bare være tålmodig og tage det hele som nogle vigtige skridt mod at lære din krop at kende <3 Hvis du måske alligevel har en mavefornemmelse, som siger dig, at noget er galt, så synes jeg, at du skal prøve at snakke med en god veninde eller din læge, som også kan lave en undersøgelse på dig. Det kan selvfølgelig være grænseoverskridende at skulle tage sådan en snak, men omvendt kunne det give det give dig ro i maven, fordi du så fik svar på din tvivl. Men som sagt så tror jeg, at du skal prøve dig stille og roligt frem, og så er jeg sikker på at det kommer <3
Jeg håber at du kan bruge mit svar. Husk endelig at du altid er velkommen til at skrive til vores anonyme chat her, hvis du skulle have flere spørgsmål.
Kærlig hilsen Louise