Pige på 12, 12 år
25. juni 2024
Jeg er ved at blive usikker på det, for jeg ser det på ingen andre piger
Jeg er begyndt at få mere fedt på maven efter jeg har fået min første menstruation, i starten var det mere bare at være oppustet. Men efterhånden har jeg set det ikke kun er det længere og jeg er ved at blive usikker på det for jeg ser det på ingen andre piger. Jeg skal starte i 7.klasse om 2 måneder og kan sikkert ikke gøre meget ved det men jeg vil sygt gerne for jeg ville have en usikkkerhed som nok bare vil vokse. Kan jeg få noget hjælp?

GirlTalks svar
Kære dig,
Tusind tak fordi du skriver ind til brevkassen <3 Det er mega sejt af dig, at du har lyst til at dele dine tanker og dit problem med os, og andre der læser med <3
Det er vigtigt for mig at sige, at vi alle sammen er forskellige, og derfor reagerer vores kroppe også forskelligt på det, den går igennem. Du nævner, at du ikke har set andre med det samme problem som dig. Det er ikke ensbetydende med, at du er den eneste - overhovedet <3 Der kan være mange grunde til, at du ikke har set det på andre - det kan være, at de har skjult det, fordi de selv, ikke har det godt med det; eller måske det fedt eller vægt, som de har taget på, sidder andre steder på kroppen. Deres krop, har måske reageret anderledes, end din krop har - og det gør ingen af jer mindre værdifulde <3 I er alle lige som I skal være <3
Som det næste skal du vide, at det er helt normalt, at man får mere fedt på kroppen, når man har sin menstruation - og især efter den første menstruation. Når man får sin menstruation, så udsender kroppen flere af dens hormoner. De her hormoner er med til at påvirke din krop, blandt andet hvordan den ser ud, og hvad den vejer. Så det er helt normalt, at man får mere fedt på kroppen eller tager på i vægt, fordi det gør kroppen helt naturligt <3 Samtidig med det, så kan hormonerne også være med til, at der sker ændringer i ens appetit, hvordan man fordøjer maden, osv. Det kan alt sammen, også, være med til, at man oplever forandringer i hvordan ens krop ser ud <3
Hvordan kroppen reagerer på menstruation, og der det kommer med det, kommer det også an på, hvordan ens krop er sat sammen, og det er ikke noget man kan ændre på <3 Ens krop er skruet sammen på en specifik måde, og det betyder også, at den er sat sammen som den skal, og derfor gør den ikke noget forkert, eller noget som ikke er rigtigt <3 Så hvis du ser en ændring i, hvordan din krop ser ud, så prøv at trække vejret, og husk på, at din krop passer på dig, og at den gør lige det den skal <3
Jeg håber virkelig, at du kan bruge mit svar til noget <3 Hvis du skulle sidde mere flere spørgsmål, eller andre bekymringer, så er du altid velkommen til at skrive ind i rådgivningen, hvor vi sidder klar hver aften til at skrive om alt mellem himmel og jord <3
Kæmpe knus, Mille <3