Sarah ❤️, 13 år
17. juni 2024
Er noget galt med, at jeg godt vil have det nu?
Kære brev kasse jeg har to spørgsmål
Nummer 1:
Jeg er en 13 årig pige som ikke har fået sin mens
Min veninde har fået den og jeg er sikker på at hun ikke er den eneste i min klasse der har fået det.
Jeg håber at jeg får det i sommerferien fordi at hvad skulle jeg lige gøre hvis jeg fik det i skolen
Jeg har læst i en pige bog at nogle piger kun får mens når de er 17 år. Og jeg gider bare ikke have det når jeg er 17
Er noget glat med at jeg godt vil have det nu
Alle mine veninder vil nemlig ikke have det
Spørgsmål nummer 2
Jeg er vildt misundelig på min besdte veninde fordi hun har fået bryster og har ingen
Jeg har prøvet alt men jeg har bare ingen bryster det er så snyd hvad skal jeg gøre
Jeg håber at du kunne svare på mine spørsmål

GirlTalks svar
Hej Sarah <3
Først og fremmest, tusind tak for at du skriver ind til GirlTalk - det er virkelig sejt! Jeg vil forsøge at besvare begge dine spørgsmål på bedste vis <3
For at starte med dit første spørgsmål, så forstår jeg virkelig godt dine frustrationer. Man er desværre bare ikke herre over hvornår man får sin menstruation, men du skal vide, at det overhovedet ikke er unaturligt, at du ikke har fået det endnu. For som du skriver, så er der nogle piger som får det senere i puberteten. Men derfor er der heller ikke noget galt i at du gerne vil have det snart, og det er en følelse jeg godt kan huske fra dengang jeg var i din alder. Så der er sikkert andre der også kan genkende den følelse, og du må endelig ikke føle dig forkert <3
Menstruation kommer først, når den kommer, og det er desværre ikke noget, som man kan presse frem, så det kommer tidligere. Så du bliver desværre bare nødt til at være tålmodig. Og jeg vil også skynde mig at sige, at du jo godt kan få din menstruation i skolen, så hvis det er noget, som du er nervøs for, så kan du jo altid bare have et bind i tasken, som du kan tage på, hvis den nu skulle komme en dag. Jeg tænker ikke, at det er noget, som du skal gå rundt og være nervøs for, men måske det kunne give dig lidt tryghed alligevel <3
Ift. dit andet spørgsmål, så kan jeg, igen, sagtens forstå at du synes det er rigtig træls, at dine bryster ikke er helt udviklede endnu. Og det er endnu mere frustrerende, fordi man ikke selv kan bestemme hvordan man kommer til at se ud. Men du skal også huske på at uanset hvordan dine bryster kommer til at se ud, så kommer de til at passe helt perfekt til dig og din krop - uanset størrelsen <3 Ligesom med menstruationen så kommer de først, når de kommer, så jeg kan desværre kun råde dig til at vente og nyde din unge krop. Pludselig skal det hele nok komme og så udvikler du dig en masse på kort tid.
Jeg håber, at du ikke føler dig alene med dine tanker mere, og at du kan bruge mit svar <3 Du er altid velkommen til at skrive ind til vores anonyme chat her.
Knus fra Maja <3