Signe, 14 år
04. juli 2024
Jeg har ikke haft et normalt forhold til mad og er bange for, at jeg aldrig får det igen
Hej Brevkasse og alle der læser dette<3
Mit navn er Signe og jeg er 14 år gammel. Tilbage i marts 2023 begyndte jeg at se dårligt på pigen i spejlet. Mit ansigt især sys jeg var blevet for rundt og min dobbel hage var blevet meget tydelig(følte jeg selv) jeg begyndte derfor at tælle kalorier og dyrke ekstra sport(mere end jeg gjorde i forvejen) jeg gik nemlig allerede til sport 3 gang i ugen. Derfor begyndte jeg at tabe mig, og jeg tabte mig meget, meget hurtigt og usundt! Mine forældre konstaterede mig med det og mandag den 16 maj 2023 begyndte mig forløb med at skulle tage på i vægt. Jeg lød som om at jeg var helt okay med at skulle tage på, men det var jeg ikke. Jeg havde det dårligt hver dag. For nu kørte mit hovde bare endu hurtiger. Den dag i dag er jeg rask, ihverfald som det ser ud for andre. Men inde i mig, har jeg aldrig haft det værre end jeg har nu. Jeg tænker på mad, træning, søvn, kalorier 24/7 mit hovde står aldrig stille. Enten overspiser jeg og forsøger at kaste det op igen, eller får jeg slet intet mad i løbet af dagen. Når jeg ser tilbage på billeder af mig i marts 2023 forstår jeg ikke hvorfor jeg sys jeg havde fået et for rundt ansigt. Jeg skulle aldrig have startet med at prøve at tabe mig, for i snart 2 år, har jeg ikke haft et normalt forhold til mad, og er bange for jeg aldrig for det igen. Det eneste jeg ber om, er at være tilpasse i min krop og føle mig fri, ligesom den gamle jeg kunne. Jeg har brug for et eller to gode råd om at få min glæde for mad tilbage igen.
På forhånd tak!

GirlTalks svar
Kære Signe
Tusind tak for dit brev. Det er sindssygt sejt, at du skriver og sætter ord på dine tanker og følelser. Hertil vil jeg også sige, at der helt sikkert er mange andre piger, der går med tanker, der minder om dine - det er ikke unormalt! <3
Jeg har selv gået med lignende tanker i perioder i mit liv, hvor jeg kan se tilbage på nogle billede, hvor jeg selv synes, at jeg både var flottere og tyndere. Jeg kan blive irriteret på mig selv, som du også beskriver, over at jeg ikke ser sådan ud længere. MEN så kommer jeg i tanke om, at min krop ikke er den samme for evigt og at den vil komme til at ændre sig gennem hele livet - og at det er helt okay! Har du nogensinde prøvet at spekulere på, hvad det egentlig er, der er roden til, at du har fået sådan et forhold til din krop og mad? Eller måske du har snakket med en læge eller lignende om det, i det forløb du var i? Det kan tit give en større forståelse på sig selv, ens mønstre og reaktioner, hvis man får kigget lidt på, hvad der kunne være roden til det der fylder <3
Når jeg tænker på de forventninger, der i dag er til unge pigers udseende, kroppe osv., kan jeg godt forstå, at dit (og mange andre pigers) forhold til mad bliver helt vildt ved siden at det, som er normalt. Det, vi ser på de sociale medier er smukke, trænede og tynde piger og kvinder, hvilket også kan være med til, at man stiller for høje forventninger til sig selv.. Så du skal vide, at du absolut ikke er alene med de her tanker og følelser <3 I forhold til det du specifikt skriver omkring, at du ønsker at få din glæde for mad tilbage, vil jeg sige at det er mega sejt. Det er sejt at du sætter ord på det og det er sejt, at du gerne vil have glæden ved både mad og dig selv tilbage, for det fortjener du!
Mine bedste råd, til lige præcis dét, er, at du altid skal huske på, at mad helt lavpraktisk er det, der gør, at vi alle sammen kan fungere. Mad giver os energi og når vi har det, er det også ofte meget nemmere at have overskud til andre ting, der giver glæde som f.eks. fritidsinteresser og veninder. Derudover kan du, hvis du har mod på det, forsøge at sætte ord på dine tanker til en tæt veninde eller en anden, du har tæt på. Det kan ofte være befriende i sig selv bare at snakke højt om det, man synes, der er svært eller fylder i ens liv, og så er jeg sikker på, at du vil få at vide, at din veninde synes du er helt perfekt, som du er - for det er du! Og måske bliver du mødt af en, der går rundt med tanker og følelser, der ligner dine? Husk at det i hvert fald aldrig er en svaghed at tale højt om det, man går rundt med!
Selvom jeg ikke ved, hvordan du ser ud, så ved jeg, at du er lige præcis som du skal være. Alle kroppe er smukke. Om man er høj, lav, bred, smal, har runde kinder, tynde arme, store fødder eller noget helt andet, så er man smuk. Og det smukkeste er jo faktisk bare, at der ikke er nogen af os, der er ens?
Tænk på at det er DIN krop og hvor fantastisk den er. Den skal bære dig rundt resten af dit liv, og det bliver så meget sjovere og befriende, hvis den har energien til det <3
Jeg ønsker dig alt godt og håber at du kan bruge mit svar til, måske, at finde lidt mere ro i din krop og mere glæde ved mad, præcis som du fortjener! Hvis du har flere spørgsmål eller vil skrive med os har vores rådgivning åben hver dag fra 18.30-20.00.
Rigtig god sommer - nyd den! <3
De bedste hilsner
Sidsel