Thilde, 13 år
27. juni 2024
Hvad nu hvis drenge synes, det ser klamt ud?
Jeg er gået sygt meget i pupertet her på det sidste og min krop udvikler sig megameget. Fx har jeg fået meget større bryster og det er jo nice nok. Men noget der ikke er nice er mine private dele. Der er mine kønslæber lissom vokset ud af revnen og hænger og dingler og er helt synlige. Jeg synes det er vildt grimt og det ligner slet ikke mine veninders for ders revne slutter tæt. Mine tætte veninder gør alt hvad de kan for at trøste mig og de siger de gør ikke noget og vi sover da også sammen som før og får lisså meget ud af det. Men på et tidspunkt skal jeg jo også sove med drenge og jeg er sygt usikker på hvad de vil tænke? Tror måske piger er meget mere tolerante? Har jeg grund til at være nervøs? Hvad nu hvis drenge synes det ser klamt ud?

GirlTalks svar
Kære Thilde
Tusind tak for dit super fine brev! Wow hvor kan jeg bare godt genkende mange af dine tanker - både fra mig selv og andre piger, som har skrevet herind. Jeg siger det, hvis det nu kan være en trøst til, at du ikke er alene med dine tanker. Faktisk er det tværtimod, og jeg tror, at rigtig mange også vil kunne spejle sig i dit brev, når de læser det. Så derfor er det bare ekstra sejt og godt, at du har skrevet herind <3
Det kan faktisk være rigtig underligt, når man går i puberteten. En krop som man troede, at man kendte godt udvikler sig pludselig helt vildt, og det kan være svært selv at følge med. Der er nogle ting i den udvikling, som man kan være glad for, og så kan der være andre ting, som man måske ikke har været helt klar over også ville ske. Og det kan kræve noget tid at vænne sig til.
Ud fra det du skriver, så lyder det først og fremmest til, at du bare her verdens bedste veninder. Hvor er det bare rart, at du kan dele dine tanker med dem, og at de også trøster dig <3 Jeg håber, at du vil blive ved med at dele med dine veninder, fordi det virkelig kan være en hjælp, hvis der er noget, man synes er svært <3
Det lyder som om, at du gør dig mange tanker om, hvordan din krop ser ud i forhold til andres, og ikke mindst hvordan andre ser på din krop. Det kan jeg godt forstå <3 Særligt når kroppen udvikler sig, kan man blive meget selvbevidst. Det er helt okay, at du har det sådan, og at du har de tanker, som du har delt med mig i dit brev. Jeg tror kun, at det er godt, at du har sagt det højt, fordi man så kan blive mindet om, at der intet er galt med sin krop - for det er der ikke med din!
Din krop udvikler sig helt naturligt - både med dine bryster og private dele <3 Men hvis du ikke føler, at din krop er god nok, så bliver det øvelse for dig at minde dig selv om, at det er den. Du må love mig ikke at blive hård ved dig selv eller din krop. Det er dit tempel (siger de kloge ;D), og den eneste krop du har med dig hele livet. Så det er vigtigt, at vi passer på den og prøver på at elske den - uanset hvordan den ser ud <3 Jeg håber, at du tør stole på, når dine veninder og jeg siger, at den krop er god nok. Tænk hvis det var din veninde, der havde disse tanker om sin egen krop, ville du så ikke også sige, at hendes krop var smuk? <3
I forhold til hvad drengene synes, så har du ingen grund til at være nervøs over noget som helst. Der er rigtig mange andre piger, som har en krop præcis som din. Drengene kommer ikke til at synes, at det ser klamt ud, som du skriver. Tværtimod tror jeg at du vil opdage, at drengene synes, at din krop er lige så pæn og spændende, som du nok også synes, at deres krop er. Din krop er ikke forkert! Den er lige som den skal være, og hvis de andre ikke kan se det, så er det dem der problemet - ikke dig og din krop <3
Endnu en gang vil jeg bare takke for dit smukke brev, Thilde. Jeg håber, at du kunne bruge mit svar, og at du vil give dig selv et kram <3 Du er smuk som du er <3
Knus og kram fra Katrine