Vilde, 15 år
19. juni 2024
Følelserne efter "første gang"
Jeg har haft en stor skuffelse. Der er en dreng jeg holder rigtig meget af. Der var så sidste skoledag og jeg tænkte at det jo var en megafestdag og så var det måske den helt rigtige dag til at give ham lov. Altså at åbne mig for ham. Man får jo lidt at drikke sidste skoledag så jeg følte mig fri og kunne gi los. Vi var så sammen og det var kæmpestort for mig. Jeg føler jo at det jeg har mellem benene er det allerhemligste og mest værdifulde jeg har. Jeg plejer at kalde det min lille blomst selvom mine veninder synes det lyder åndsvagt. Men jeg synes faktisk den del hos piger er supersmuk. Og jeg føler jo lissom jeg skænkede ham min blomst. Det gik virklig godt og jeg var meget glad. Jeg følte virklig jeg gav alt af mig selv og jeg gav alt hvad jeg havde mens det stod på. Altså jeg ku ikke gøre mig mere umage. Jeg følte jo også det måtte være kæmpestort for ham men siden har han nærmest overset mig og set på mig helt lissom på de andre piger. Jeg har prøvet at snakke med ham om det men han han sagde bare, nåh ja, det var da meget skægt. Totalt overfladisk! Og jeg følte jo jeg gav ham alt! Er drenge virklig så overfladiske? Er det kun piger der kan føle det store i at give sig hen og "forære" sin blomst til et andet menneske? Jeg synes jo det var det største at gå i seng med ham (altså selvom det ikke lige var en seng), men han trak bare på skulderen bagefter. Er drenge bare sådan? Jeg fortryder faktisk jeg skænkede ham min blomst når han ikke sætter det højere.

GirlTalks svar
Kære Vilde <3 Tak for din besked og for at dele dine tanker med os. Det er helt forståeligt at du har mange følelser omkring at miste din mødom til en fyr, du er vild med, og det er virkelig sejt du tør åbne op omkring det.
Det er super vigtigt at huske på, at du har gjort noget meget modigt ved at følge dine følelser og lyst. Det viser, at du mærker efter og lytter til dig selv, hvilket er en fantastisk god egenskab at have.
Det er selvfølgelig ærgerligt, at han nu ignorerer dig og virker overfladisk. Men det vigtigste er, at du har gjort det der føles rigtigt for dig på det tidspunkt. Det siger meget om din styrke og din evne til at være tro mod dig selv. Du kan se at hans opførsel ikke er i orden, og det er rigtig sejt og vigtigt, at du ikke skyder skylden på dig selv, men kan se at det er hans opførsel, der er noget galt med.
Selvom det kan være svært lige nu, så prøv at se det som en lærerig oplevelse. Du har lært noget om, hvad du værdsætter i et forhold og hvordan du ønsker at blive behandlet. Disse erfaringer vil kunne hjælpe dig med, at finde en der virkelig værdsætter og respekterer dig, for den du er.
Det er også vigtigt at du husker, at ikke alle drenge er ligesom ham. Der er heldigvis mange søde fyre (eller piger) derude, som vil behandle dig ordentligt og respektere dine følelser. Den oplevelse du har haft nu, kan hjælpe dig med at forstå, hvad der er vigtigt for dig i et forhold og hvad du gerne vil have i en fremtidig kæreste. Det lyder også til, at det har lært dig noget om hvor dine egne grænser går til, hvilket kan gøre det lettere at sige fra over for opførsel du ikke har fortjent fremover. Dog lyder det som om, du allerede er godt på vej!
Hvis du føler for det, kan du prøve at tale med ham om, hvordan du har det. Det kan måske give dig en bedre forståelse af hvad han tænker, og måske kan det hjælpe dig med at afklare situationen. Det kan være, at hans opførsel afspejler noget, som han selv går og roder med, og at han faktisk selv er usikker og nervøs, men prøver at dække over det ved at spille smart og virke overfladisk. Uanset hvad, siger hans handlinger mere om hans egne usikkerheder end om dig som person.
Uanset hvad, så husk at du altid fortjener at blive behandlet med omsorg og respekt. Det vigtigste er at du passer godt på dig selv og dine følelser. Du er stærk og modig, og du har allerede taget store skridt ved at lytte til dit hjerte og skrive herind.
Kærlig hilsen, Girltalk <3