12 årige pige , 12 år
07. juni 2024
Skal jeg til lægen og få konstateret angst eller ikke?
Hej jeg er en 12 årige pige.
Jeg er ked af det hele tiden og har kun dårlige tanker i hovedet, Jeg skriver fordi jeg ingen har at snakke med det her om. Jeg har ingen venner alle holder mig udenfor. Jeg er alene om alt eller nej egentlig ikke fordi mine forældre vil jo gerne hjælpe mig, men jeg synes det er enormt svært at snakke om ens følelser og tanker sammen med ens forældre. 5 gange i mit liv har jeg taget en angst test på nettet og de 2 første gange var der ikke noget men de 3 sidste gange har det tydet på at jeg har Moderat angst. På en måde vil jeg endelig gerne vide om jeg har angst og på en måde ik fordi jeg tror jeg bliver mere ked af det. Men hvad synes i? Skal jeg til lægen og få konstateret angst eller ik hilsen den ked af det pige

GirlTalks svar
Kære 12-årige pige <3
Tusind tak for dit følsomme og ærlige brev. Det varmer virkelig mit hjerte, at du deler dine tanker med mig, og at jeg må få et lille kig ind i, hvordan det er at være dig <3 Og wow jeg kan læse, at det er svært lige nu, men jeg vil gøre mit bedste for at give dig ro i maven. Her hos GirlTalk er du altid velkommen, og her er du aldrig alene. Så jeg er super glad for, at du har fundet herind!
Det er den sværeste følelse i hele verden, når man kun føler, at man har dårlige tanker i hovedet. Det er jeg på en måde rigtig ked af at høre, at du har, men samtidig er jeg også virkelig glad for, at du deler det med mig. På den måde kan jeg måske hjælpe dig med at komme nogen af dem til livs. I hvert fald skal du vide, at lige nu her, mens du skriver dit brev, der er du tænkt på og værdsat af mig <3
Det er så svært, når man føler sig alene om alt. Jeg er virkelig ked af at høre, hvis dine venner holder dig udenfor. Det kan pludselig være meget tid, hvor man ikke rigtig føler at man måske kan være sig selv, eller at man kan dele dine tanker med andre. Måske det er noget som du kan genkende? Jeg tror desværre ikke, at jeg har løsningen på, hvordan man lige kan få det løst fra den ene dag til den anden, men det handler om at tage små skridt. Finde et eller to mennesker, som man godt føler, at man kan snakke med kunne være en god begyndelse. Det behøver ikke være nogen fra skolen, men det kan også være en udefra. Vi har tit en forestilling om, at vi skal have en masse venner, som vi er meget tætte med. Men i virkeligheden 1 god ven være alt, som vi har brug for <3
Det må være virkelig dejligt at vide, at dine forældre faktisk inderst inde gerne vil hjælpe dig - også selvom det er super svært at snakke med dem om, hvordan man har det. Når du alligevel spørger mig, om du skal til lægen for at snakke om, hvad du tror, at der kan være angst, så synes jeg alligevel, at du skal tænke over, om det måske ikke er meget godt, at dine forældre er med i den beslutning?
Jeg kan virkelig godt forstå, hvorfor du synes, at det kunne være rart at vide, om du har angst eller ej. Det er virkelig en følelse, som jeg kan sætte mig ind i, og som jeg er sikker på, at der også er andre der kan. Der er det også vigtigt, at du husker på, at en snak med lægen er 100% ufarlig. Det kan du sagtens gøre bare for at få noget afklaring med dig selv og finde ud af, hvad det er, som er på spil for dig.
At tage tests på nettet kan være meget upræcist. Jeg siger ikke, at det testene fortæller dig er løgn, men måske du skulle tage en snak med dine forældre om, hvordan du har det, fordi de kender dig en million gange bedre end en test på nettet gør. Og på en måde kunne jeg forestille mig, at det også måtte være rart, hvis det var nogen, der kender dig, som er med til at hjælpe dig med at tage beslutningen, om du skal tage til lægen - eller hvad tænker du? <3 Hvis du til en start bare har brug for at snakke med nogen, som ikke er dine forældre, så er du også altid velkommen i GirlTalks rådgivning, som har åben hver eneste aften. Der kan vi både snakke om, hvordan du kan sige til dine forældre, hvordan du har det, men vi kan også snakke om noget helt andet. Inde hos os har du i hvert fald altid en plads <3
Jeg ville sådan ønske, at jeg kunne give dig et simpelt svar på, hvad du skal gøre. Men egentlig handler det nok mest om, at du skal følge din mavefornemmelse. Hvis den siger, at du har brug for at snakke med læge, så du også selv kan få ro i kroppen i forhold til, om du har angst eller ej, så synes jeg, at det er det, som du skal gøre <3 Og jeg bakker dig 100% op!
Mega meget held og lykke til dig. Jeg vil sende dig en million tanker og kærlige kram. Mange hilsner fra Katrine