Alba, 12 år
27. maj 2024
Jeg er en pige, der er bange for, at jeg er måske i gang med at få en spiseforstyrrelse
Hej allesammen. Jeg er en pige på kun 12 år der er bange for hun er måske i gang med at få en spiseforstyrrelse (altså anoreksi). Jeg er allerede undervægtig og vejer 28 kg. Hver gang jeg kigger mig selv i spejlet synes jeg at jeg ser grim ud men hele min familie siger jeg er begyndt at blive tyndere. Jeg er bange for at det bliver værre. Har i nogle tips❤️

GirlTalks svar
Kære Alba <3
Tusind tak for dit brev! Det kræver meget mod at dele dine bekymringer, og det er virkelig godt, at du rækker ud efter hjælp. Jeg kan høre, at du går igennem en svær tid, og det er vigtigt, at du ved, at du ikke er alene. Jeg vil prøve at besvare dit brev og forsøge at give dig nogle tips til, hvad du kan gøre undervejs <3
Det er helt forståeligt, at du er bekymret over dine tanker og følelser omkring din krop og vægt. At se sig selv som grim eller at have bekymringer om sin vægt kan være meget belastende, især når din familie siger, at du er begyndt at blive tyndere. Dine følelser er vigtige, og det er godt, at du er opmærksom på dem. Det er en stor styrke, at du kan genkende, at der er noget, der ikke føles rigtigt. At du deler dette med mig, viser, hvor modig og selvbevidst du er. Det er vigtigt at lytte til sig selv, og det er første skridt mod at få det bedre.
En ting, der kan hjælpe, er at finde aktiviteter og interesser, der gør dig glad og giver dig selvtillid. Det kan være sport, kunst, musik eller noget andet, du elsker at lave. Når du fokuserer på noget, der gør dig glad, kan det hjælpe med at tage fokus væk fra de negative tanker om din krop, og måske du faktisk helt glemmer at tænke over den, hvis du laver noget, som du virkelig godt kan lige.
Det er også vigtigt at finde nogen, du kan tale med om dine følelser. Det behøver ikke nødvendigvis at være en forælder, læge eller en psykolog, men det kan være en god ven, en lærer eller en anden voksen, du stoler på. At dele dine bekymringer kan lette noget af den byrde, du føler, og det kan føles som en stor lettelse at få det ud. Du kan måske også overveje, om du i en periode skal spise sammen med andre? Det kan være, at det kan hjælpe med at gøre måltiderne mere hyggelige og mindre stressende?
Husk, at det er okay at have disse følelser, og det er vigtigt at tage dem alvorligt. Du viser stor styrke ved at række ud efter hjælp, og det er et vigtigt skridt mod at få det bedre. Hvis du har brug for at tale mere om, hvordan du har det, eller hvis du har flere spørgsmål, er du altid velkommen til at skrive igen til rådgivningen
Du fortjener at føle dig godt tilpas i din egen krop og at få den støtte, du har brug for. Du er ikke alene, og der er altid hjælp at få <3
Kram og kærlige hilsner fra GirlTalk