Alma, 17 år
23. maj 2024
Nu er jeg faktisk blevet nervøs for at få børn
Min søster er syv år ældre end mig. Hun har en kæreste og de bor sammen i en lejlighed. De har fået en lille pige for et års tid siden og de elsker hende selvfølgelig højt selvom det lidt var et uheld. Jeg elsker jo også min niece overalt på jorden, hun er så sød! Men før de fik hende fik min søster rigtig meget sex. Hun har aldrig lagt skjul på det og jeg har jo heller ikke kunne undgå og høre det hvis jeg har besøgt dem og sovet der eller de har været på besøg hjemme hos os. Hun fik virkelig i hoved og ...så videre...
Men efter de har fået barn er der sket noget. Min søster har altid været en superflot pige og det er hun da stadigvæk. Men der er altså gået lidt joggingbukser i det og hendes lange hår der altid var så flot er blevet fladt og uden glans. Hun har også stadig en delle efter fødslen som hun ikke har fået trænet væk. Jeg sagde noget i sjov en dag med at når lillepigen sov så var det jo med at udnytte tiden for forældrene, sådan et eller andet. Men hun så bare trist ud og sagde at det var der ikke rigtigt noget af mere.
Jeg blev også lidt trist og nu er jeg faktisk blevet nervøs for at få børn engang hvis så man ikke har et kærlighedsliv mere. Jeg vil jo rigtig gerne have en kæreste og en masse sex og da også børn engang men nu har jeg enlig lyst til at vente til jeg bliver tudsegammel og faktisk kun lige ung nok til at få børn. Hvis det skal være på den måde som min søster og hendes kæreste har det. Er det virkelig almindeligt at det er sket med sexliv og det hele når man får børn? Jeg skal lige sige at jeg kun har haft løse seksuelle forbindelser, aldrig sådan en fast kæreste.

GirlTalks svar
Hej Alma <3
Tusinde tak for dit brev! Hvor er det sejt, at du har mod på at dele dine tanker og følelser med GirlTalk - jeg er sikker på, at der er mange andre piger, der også kender til bekymringen om, hvad der sker med ens kærlighedsliv, når man bliver forældre.
Man kan nok ikke rigtig komme uden om, at der sker en stor ændring i ens liv, når man får et barn. Det lyder til, at din søster er meget glad for sin lille pige, og jeg tænker, at din søster har fået nogle nye prioritering i hendes liv. Måske er der ikke længere så meget tid eller lyst til at træne, pleje håret eller holde gang i sexlivet. Men jeg forstår virkelig godt, at det kan virke trist, når man ser det ude fra, men som jeg læser det ud fra dit brev, så tror jeg også, at din søster er meget sårbar lige nu. Måske du skulle invitere hende ud på en kop kaffe eller tage over og besøge hende en dag? Det kunne være, at hun har nogle tanker, som hun vil dele med dig, hvis du også deler dine? Hun står jo lige midt i situationen, så hun ved helt sikkert, hvordan livet ændrer sig, når man får børn <3
Jeg plejer at fortælle mig selv, at der er forskellige "kapitler" i livet, og det lyder til, at din søster er kommet til et nyt kapitel i sit liv. Når noget nyt får fokus, så bliver man også nødt til at give noget andet mindre fokus. Denne tankegang hjælper i hvert fald mig til at finde mere ro i både nutiden og fremtiden! Jeg er selv i en periode lige nu, hvor der er masser af tid til at dyrke mig selv, og det nyder jeg. Men jeg ved også, at der senere i mit liv kommer nye prioriteringer, som måske giver mig mindre tid til fx at få trænet.
I forhold til det som du skriver om, at din søsters krop har ændret sig, og du er nervøs for fremtiden for dig selv, så hav helt ro i maven. Alle har forskellige kroppe, som reagerer og udvikler sig forskelligt. Det er slet ikke sikkert, at din krop kommer til at se ud som din søsters, men hvis den gør, så er det også helt okay - det skal du bare vide! Og det kræver måske, at man ændrer sin måde at tænke på, men det vigtigste er, at du selv er glad for dig selv og din krop.
Det lyder til, at du er meget glad for din søster, og at du ønsker, at hun er glad og har det godt - du virker til at være en meget omsorgsfuld søster <3 Men jeg synes, at du skal nyde tiden lige nu, hvor der er rum og lyst til kærester og en masse sex! Og så er jeg sikker på, at når tiden kommer, så bliver du også klar til livet med børn og alt hvad det indebærer <3
Igen, tusinde tak for at skrive ind til vores brevkasse! Hvis du har mere på hjerte, så skriv ind til vores rådgivning. Der er du meget velkommen <3
Mange knus og kram fra Isabella