Asta, 13 år
03. juni 2024
Hvornår er det okay at begynde at have sex?
Hey, det Asta.
Må man godt begynde på at have sex som 13årig? Hvis bare man bruger kondom?
Har nemlig me kæreste vi har været sammen i snart et halvt år nu, han vil h’erne en masse. Jeg vil også med ham, men kan ikke finde ud af om man må? ❤️

GirlTalks svar
Kære Asta,
Tusind tak fordi du skriver ind og deler dine tanker med os <3 Jeg ved, at der sidder mange andre piger med samme tanker og problem, som også kan få glæde af, at du vælger at skrive ind - det er mega sejt af dig! <3
Som det første vil jeg sige, at jeg synes det lyder så skønt for dig, at du har fundet dig en kæreste, som du har det godt med, og som du har lyst til at udforske dette med <3
Derefter vil jeg sige, at det er meget forskelligt fra person til person, hvornår det føles rigtigt at starte med at have sex <3 Så hvis du, når du mærker helt efter, føler dig klar - som du skriver - til at have sex med din kæreste, så tænker jeg, at du ved bedst <3
Det lyder også til, at du har gjort dig lidt tanker omkring det her med, at du også skal have lyst til sex, hvilket jeg kun kan være glad for på dine vegne <3 Jeg håber, at du vil blive ved med at mærke efter på den måde <3 Husk at du altid gerne må mærke efter og sige fra, hvis du føler, at I sammen bevæger jer over i noget, som overskrider dine grænser. Og lov mig ikke at blive presset af den kæreste eller andre til, hvornår man skal have haft sin første gang. Det er fuldstændig op til dig selv!
Som det sidste, vil jeg gerne sige, at det er så fedt, at du/I har gjort jer tanker omkring beskyttelse under sex, som fx at bruge kondom <3 Det er virkelig sejt og modent, og det håber jeg, at I vil blive ved med at tænke over.
Jeg håber, at du har kunne bruge mit svar til noget. Du er altid velkommen til at skrive ind til os i rådgivningen <3 Vi står klar til at besvare alle spørgsmål mellem himmel og jord - og vi står her også, hvis du "bare" har brug for et lyttende øre <3
De bedste hilsner
Mille <3