Den bekymrede, 15 år
11. maj 2024
Skal jeg blande mig i min venindes sexliv?
Jeg har en rigtig sød veninde men jeg synes også hun tit er overfladisk og ubetænksom. I modsætning til mig er hun begyndt at have sex og hun fortæller glad og gerne om det. Det er hendes sexliv der bekymrer mig lidt. Hun siger at "normalt" husker de da kondom men det sker da også at de ikke lige har et. Men pyt det gør ikke noget, siger hun for han trækker sig bare ud inden det sker. Og så kan der jo ikke ske noget.
Det mener jeg altså ikke er rigtigt. Jeg har læst at det er en usikker metode for drengen kan få noget der hedder præsperm eller noget. Jeg har jo ikke været sammen med nogen endnu så ved ikke så meget om det men tænk hvis nu det går galt og hun bliver gravid. Jeg kender jo hendes forældre og ved de ville blive tossede! Men hun lytter altså ikke til mig og siger bare der sker ikke noget. Okay, det er jo også hendes liv. Skal jeg bare la det være eller hvad gør jeg?

GirlTalks svar
Kære du
Tusinde tak for, at du skriver ind, og tak for dit gode brev!
Du skriver, at din veninde somme tider har ubeskyttet sex, fordi hendes partner "trækker ud" i stedet for. Selvom hun føler, at det er sikkert nok, har du det ikke på samme måde, og det kan jeg faktisk godt forstå<3 Det kan være vildt svært at vurdere, hvor meget man kan blande sig i venindernes sexliv, fordi det er jo hendes liv, som du selv siger. Alligevel ønsker man det bedste for dem, og det kan jeg også mærke, at du gør.
I forhold til hvorvidt man kan blive gravid af præsperm, så står der en masse fakta på nettet, som du kan finde frem til. Men det korte svar er ja, man kan i princippet godt blive gravid af præsperm, og derfor er det ikke en sikker præventiosmåde bare at trække ud.
Jeg tænker på, om din veninde måske ikke er klar over disse fakta, og om du har delt dine bekymringer med hende? Jeg kan godt følge dine tanker i forhold til, om du bare skal lade hende gøre som hun gør, eller om du måske skal være lidt mere insisterende. Jeg synes, at du lyder som en rigtig god veninde, som vil passe på din veninde, og det er helt okay at stille spørgsmål til hendes prævention. Det er selvfølgelig hende, som tager den endelige beslutning, men det er altid godt at få forskellige perspektiver og meninger, hvis hun er åben over for det. Hvis hun ikke er interesseret i at blive gravid, er det også en vigtig samtale at have, og jeg kunne forestille mig, at hun vil være tryg ved at snakke med dig om det.
Hvis du allerede har haft snakket med hende, og hun stadig har sex uden prævention, skal du også huske på, at det ikke er dit ansvar, selvom hun er din gode veninde. Så har du også gjort, hvad du kan. Så håber jeg at du kan finde ro i, at du ikke kan gøre mere end være der for hende og støtte hende. Hvis du stadig har svært ved at lade det fylde for dig og gerne vil tage en snak med hende igen, så tænker jeg, at det bedste, du kan gøre er at tale fra din side af, og understrege, at det kun er, fordi du bekymrer dig for hende, og at du elsker hende. Du kan også nævne, at hun også kan tage en snak med sin egen læge, hvis hun har nogle spørgsmål, som hun føler sig mere tryg ved lægen svarer på.
Men i sidste ende så er det hendes eget valg, som du også nævner. Du må bare huske på, at du har gjort det du kan og at du er en meget omsorgsfuld veninde <3 Jeg håber, at svaret kan hjælpe dig lidt - ellers er du altid velkommen til at skrive ind i på chatten i GirlTalk!
Knus og kram fra Maria