Kristine , 14 år
06. juni 2024
Tankerne bliver for meget, og derfor kommer jeg til at selvskade
Hej girltalk jeg har et problem har selvmordstanker har haft det i et stykke tid vil gerne får nogen råd jeg er begyndt at selvskade på mig fordi tankerne bliver for meget så kan ikke holde dem ud derfor kom jeg tik at selvskade mine forældre ved det godt men ikke så mange af mine venner eller andre nogen af lærerne ved det fordi det var en af dem jeg gik til da jeg begyndte at selvskade håber i kan komme med et svar

GirlTalks svar
Kære Kristine
Mange tak for dit fine brev <3 Hvor er det bare sejt, at du skriver herind og er ærlig omkring dine tanker over for mig. Det er virkelig flot <3
Det lyder som om, at du har rigtig mange tanker i hovedet. Det er super svært, når tankerne bliver for meget eller fylder for meget, for så kan man godt begynde at blive meget hård ved sig selv - måske noget af det samme sker for dig? Det er ikke forkert, hvis det er det, som sker. Men jeg spørger mest bare ind, fordi jeg kan mærke gennem dit brev, hvor svært det kan være at være dig <3
Når de svære tanker fylder så meget, at de kan udvikle sig til selvmordstanker eller selvskade, så kan det hjælpe at lave andre aktiviteter, så man kan forsøge at ændre sit fokus. Det kunne eksempelvis være kreative aktiviteter hvor man kan fordybe sig, eller fysiske ting, såsom en gåtur eller træning. Og husk, at du altid er god nok uanset hvad du gør eller føler at du kan <3
Det kræver virkelig meget mod at åbne op omkring sine udfordringer på den måde, som du har gjort det. Det vil jeg virkelig gerne rose dig for. Især fordi det også er et vigtigt skridt på vejen til at få det bedre. Du skriver, at dine forældre godt ved, at du selvskader. Det er jeg virkelig glad for, fordi det ellers er noget, som kan være virkelig svært at bære alene.
Du har nemlig fortjent at få den helt rette støtte og hjælp. Det er derfor godt, hvis du kan blive ved med at snakke åbent og ærligt omkring dine følelser med personer, som du stoler på. Så kommer de mennesker til at lære dig bedre at kende, og de kan måske også komme med nogle gode forslag til, hvordan du kan arbejde med tankerne. I den forbindelse har jeg lyst til at spørge dig, om du har overvejet at snakke med dine forældre eller din læge om der måske er mulighed for, at du kan komme til at snakke med en psykolog for eksempel? Hos en psykolog kan du i hvert fald få nogle råd, værktøjer og redskaber til bedre at håndtere dine tanker og følelser. Der kan I også snakke om, hvornår tankerne opstår, og om der er noget særligt som gør, at du har det på den måde <3
Du er også altid velkommen til at bruge GirlTalk, når du har dine selvmordstanker eller trang til selvskade. Vi er her i hvert fald for at lytte og støtte dig, og vi kan også hjælpe med at aflede tankerne, når de fylder hos dig. Du kan skrive ind til vores chat- eller smsrådgivning, som har åben hver aften. Husk på, at selvom tingene kan føles svære lige nu, er der altid hjælp at hente, og der er mennesker, der holder af dig og ønsker at støtte dig gennem dette. Du er ikke alene, og du fortjener støtte og forståelse.
Pas godt på dig selv og bliv ved med at fortælle folk omkring dig, når du føler dig overvældet eller har brug for hjælp. Du er værdifuld, og der er hjælp at få <3
Kærlige kram og knus fra Katrine