Maddi, 12 år
21. juni 2024
Hvorfor kan jeg ikke bare være normal?
Hej girltalk.
Jeg er ikke sikker på om det her brev går igennem, for mine andre breve er vist ikke gået igennem
Der er meget der er svært her fortiden, og jeg ved ikke helt hvad jeg skal gøre. I min gamle klasse bagtalte alle mig, selv en af mine bedste "venner". Nu når jeg kigger tilbage kan jeg godt se hvorfor de bagtalte mig. Jeg hader den version af migselv jeg var dengang men jeg ved ikke hvordan jeg skal ændre mig. Jeg tror tbh at der er noget galt med mig, men jeg ved ikke hvad. Det er bare som om at jeg er lidt bagud socialt. Da jeg skiftede skole fik jeg en ny chance for at få rigtige venner, men ting er svære og jeg tror snart ikke jeg kan mere. Jeg hader alt ved migselv, jeg tror alle hader mig og det eneste der kan få de tanker til at gå væk er at cutte eller trøstespise. Jeg trøstespiser ikke så meget for jeg vil ikke spise, jeg er allerede kinda tyk, også selvom jeg skipper morgenmaden. Jeg aner ikke hvordan jeg skal stoppe med at cutte, det er selvhad, cut, guilt, repeat. Hvorfor lige mig? Hvorfor kan jeg ikke bare være FUCKING NORMAL? Et par stykker fra min klasse ved at jeg cutter, men de forstår INTET. En af dem forstår det lidt og bliver da i det mindste ikke sur på mig over at jeg ikke kan lade vær. Resten dømmer mig bare for det, og siger at jeg ikke må, like WTF det ved jeg godt. Men jeg tror den eneste der forstår det er vred på mig lige nu, vi var på lejrtur med klassen og jeg ved ikke helt om jeg sagde noget forkert men på den sidste dag ignorerede hun mig lidt (vi snakker ellers tit). Hvad fuck gør jeg, hvis jeg bare gerne vil være normal, men jeg også er fucking dum?
Hilsen en forvirret pige.

GirlTalks svar
Hej sødeste dig <3
Tusind tak for at sende dit brev herind. Jeg har brugt lidt ekstra tid på at skrive dig et fint svar, hvorfor du får svar nu <3 Det kræver stor styrke og mod at åbne op om de udfordringer, du står overfor, og jeg vil gerne forsikre dig om, at du ikke er alene. Dit brev kan hjælpe andre, der har det på samme måde, så tusind tak for at dele det med os <3 Jeg vil gøre mit bedste for at besvare dit brev, og jeg håber virkelig at det vil hjælpe dig <3
Det gør mig ondt at høre, at du blev bagtalt i din gamle klasse, selv af en af dine bedste venner. Det er en virkelig hård oplevelse, og det er helt naturligt, at det påvirker dig og gør dig ked af det. Husk, at bagtaler ikke handler om dig, men om de mennesker, der bagtaler.
Du siger at du hader den, du var, og at du føler, der er noget galt med dig. Men kæreste dig, der er intet galt med dig. Jeg er sikker på, at du er præcis, som du skal være <3 Hos GirlTalk mener vi, at alle er værdifulde, og det er du virkelig også <3
Du fortæller, at du fik en ny chance, da du skiftede skole, men at det har været svært. Det forstår jeg godt. Det er et stort skift, og det kan være svært at finde sin plads i en ny klasse, hvor de andre kender hinanden i forvejen. Jeg tror dog på, at du stadig kan finde din plads i den nye klasse <3 Prøv eventuelt at snakke med din klasselærer om det, hvis du føler dig tryg ved det. Det kan måske hjælpe at få snakket om, hvordan du nemmere kan komme ind i fællesskabet.
Jeg er ked af at høre at du siger du hader dig selv, og at du selvskader. Det kan være rigtig svært hvis man har mange grimme tanker om sig selv. Du skriver at du har fortalt det til dine venner, og det synes jeg er så modigt og flot. Du beskriver at de ikke forstår det, og kan blive sure og dømmende, og vil have dig til at stoppe. Jeg synes at det er et tegn på, hvor meget de holder af dig. Det kan være at de gerne vil have at du stopper, fordi du betyder så meget for dem <3 Jeg kan også godt forstå, at det er svært, når de ikke forstår din situation, og at det måske kan være frustrerende at snakke med dem. Du er altid velkommen til at skrive til vores rådgivning, hvor vi gerne vil snakke med dig omkring dette <3 Hos os kan vi tale om alt mellem himmel og jord, og her skal vi nok prøve at forstå dig så godt, som vi overhovedet kan!
Jeg forstår godt, at det kan være rigtig svært og ubehageligt at føle ens veninde er sur på en. Måske vil det hjælpe at spørge hende, om der er noget galt. Ofte kan vi komme til at tænke meget over tingene, og så kan det være rart at få spurgt, om der er noget i vejen, og få en god snak. Du kan starte med at fortælle hende, at du sætter stor pris på hende og savner at snakke med hende <3 Det kan ofte gøre samtalen nemmere <3
Til sidst vil jeg gerne sige, at du ikke er alene om disse følelser, og du er slet ikke dum <3 At være "normal" er svært at definere, og jeg tror, at de færreste virkelig føler sig det. Vi er alle unikke, og vi skal prøve at værdsætte de ting, der gør os unikke.
Jeg håber du kunne bruge mit brev, og jeg sender dig det største kram <3
De kærligste hilsner,
Freja <3