Mulle, 13 år
07. juni 2024
Hvordan taber jeg mig let?
Hej girltalk
Jeg er en pige på 13 der har besluttet sig for at ville tabe sig, da jeg selv syntes at jeg er tyk. Jeg har længe tænkt over at få gjordt noget ved det, men kan bare ikke finde noget kamp gaist. Hvis jeg beslutter mig for at tage mig sammen og prøve, sidder jeg alligevel dagen efter og spiser chokolade. Og jeg har virkelig et problem med at spise ALT for meget.
Så i bund og grund har jeg brug for hjælp til at komme igang, så jeg faktisk kan få tabt mig lidt, kan i\du på nogen måde hjælpe eller komme med nogle fifs, ville det hjælpe så mega meget.
M. V. H Mulle

GirlTalks svar
Kære dig <3
Tusind tak fordi du skriver ind til os. Jeg tænker, at mange andre kender til den situation, som du sidder i nu, hvor man er ked af sin krop og har svært ved at finde ud af, hvordan man gør noget ved det.
Jeg forstår så godt, at du har en følelse af, at du spiser for meget, og at du derfor gerne vil tabe dig - den følelse kan jeg også godt selv have en gang i mellem. Men det er faktisk slet ikke problematisk at spise chokolade eller andet slik, hvis man har lyst til det - også selv hvis man gerne vil tabe sig! Og min erfaring er faktisk, at man tit kan få det endnu dårligere med sig selv, hvis man går og gør mad "forbudt" eller bliver sur på sig selv over, at man ikke kan lade være med at spise det. Og så fordi det er forbudt, bliver det tit også noget man pludselig tænker mere på, fordi man får mere lyst til det. Giver det mening?
Her kunne en øvelse for dig være at sige, at du måtte tage 1 stykke chokolade om dagen eksempelvis. 1 lille stykke påvirker ikke din vægt, men det hjælper til, at du får en følelse inde i kroppen om, at maden ikke er "forbudt" og samtidig får du også en følelse inde i kroppen af, at du spiser ting, som du faktisk godt kan lide <3
Jeg synes også, at du skal prøve at tænke over, hvorfor du gerne vil tabe dig <3 Det er ikke farligt at have et ønske om at tabe sig, så længe man gør det med noget kærlighed til sin krop in mente! Den kan så meget, og især i din alder, hvor den gennemgår så mange forandringer. Derfor er dens første prioritet faktisk slet ikke at skulle tabe sig lige nu - den skal vokse og der er mange hormoner der skal falde på plads - og det kræver meget af kroppen. Og derfor kan det faktisk også være svært for den at tabe sig, så hvis ikke du får nok næring i løbet af en dag, bliver den jo sulten og skal have noget mere mad <3
Måske det kan give dig ro i kroppen, hvis du tænker på din krop som en maskine, der skal holde dig i gang. Lige nu er du ved at udvikle dig fra barn til voksen, du går måske i skole og laver en masse i din fritid. Alt det har din krop brug for mad og energi til. Det er helt okay at have et ønske om at tabe sig eller se en smule anerledes ud. Men det er mindst lige så okay at være som man er <3
Mine bedste fifs til dig vil derfor være:
- Prøv at undgå at gøre bestemte madvarer forbudt
- Husk at din krop er lige som den skal være, og at man aldrig er forkert pga. sin størrelse
- Bevæg dig med aktiviteter du synes er sjove!
- At fokusere på at blive mæt! Og hvis du føler, at du har et problem med at blive mæt, kan du prøve at inkorporere mere mad, der indeholder fuldkorn eller protein. Og så sker der ikke noget ved at spise chokolade en gang i mellem <3
Jeg håber, at du har kunne bruge mit svar til noget. Du er altid velkommen til at skrive ind til os i rådgivningen eller skrive endnu et brev <3 Vi står klar til at besvare alle spørgsmål mellem himmel og jord - og vi står her også, hvis du "bare" har brug for et lyttende øre <3
Kæmpe kram fra Frederikke