S, 16 år
24. maj 2024
Har jeg fået en depression?
Hej
Jeg er en 16 årig pige og jeg er blevet bekymret for om jeg har fået en depression. jeg har været meget nedtrykt meget langt tid nu. Jeg kan begynder at græde ud af det blå, uden nogen form for advarsel. Men i skolen kan jeg grine og have det sjovt med mine veninder\venner. det er faktisk der jeg har det bedst. Men jeg er bange for at jeg snyder mig selv og alle omkring mig at jeg har det godt.
Og før der er nogen der spørger så nej jeg har ikke snakket med mine forældre om det. fordi, jeg hader og snakke om sådan noget til mine forældre fordi det ender altid ud med at vi kommer op og skændes, fordi min mor altid tror at jeg skyldes skylden på hende på at jeg ikke har det godt, som jeg IKKE gør.
min far er lidt ligeglad med alt. (og det er ikke bare når jeg siger han er ligeglad hvad der sker i vores familie. han sidder bare inde på hans kontor hele dagen. Selvfølgelig ikke når han er på arbejde.)
så hvordan ved jeg om jeg har fået en depression eller ikke?
ps. jeg er ordblind så undskyld hvis det her som jeg har skrevet ikke giver mening :)

GirlTalks svar
Hej med dig <3 <3
Først og fremmest vil jeg lige sige, at det er vildt sejt, at du har lyst til at skrive ind og dele dine tanker og oplevelser med os - Tak for det <3 Jeg forstår sagtens dit brev og synes, at du har gjort dig nogle virkelig gode tanker!
Det kan være helt normalt at have nogle perioder hvor man føler sig ekstra nedtrykt og er ked af det. Derudover er det også helt normalt at føle sig nedtrykt og have en depression, men stadig have nogle tidspunkter hvor man kan grine og have det sjovt med sine veninder og venner. Begge ting er helt okay, så længe du mærker efter og passer på dig selv.
Vores videncenter her hos GirlTalk skriver, at en depression er en diagnose, hvor man i en længerevarende periode er meget nedtrykt. Når man oplever depressionssymptomer, kan man ikke nødvendigvis forklare, hvorfor man er ked af det. Man har negative tanker, mindre energi og svært ved at huske og koncentrere sig. Sygdommen kan gøre det svært at passe sit arbejde, studie og relationer.
Hvis du er i tvivl om at du selv har fået en depression, eller har det svært, så kan det være en rigtig god idé at række ud til enten en som du er tryg ved, eller en læge/psykolog. Du nævner at du ikke bryder dig om at snakke om sådan nogle ting med dine forældre, hvilket er helt okay og forståeligt! Har du andre du føler dig tryg ved som du kunne snakke med det om? Måske en lærer, veninde eller et andet familie medlem? Hvis du ikke føler dig tryg ved at snakke om det, med en der står dig nært, kunne du overveje at kontakte din læge og snakke med hende/ham om at du mistænker at du har fået den depression <3 <3 De vil altid gerne hjælpe og er dem der kan vurdere om det er en depression eller ej.
Men uanset om man har en depression eller ej, så er det helt okay at føle at livet er ekstra svært nogle gange og at man kan græde ud af det blå. Jeg har selv oplevet perioder i mit liv, hvor det hele lige pludselig bliver for meget og min krop ikke kan følge med - hvor det ender med at jeg også begynder at græde ud af det blå uden nogen form for advarsel som du selv beskriver. Her er det rigtigt vigtigt for mig at mærke efter, hvad er det der gør mig glad? og prøve at gøre de ting endu mere. Men også mærke efter hvilke situationer der kan være føles svære, hvor man måske skal prøve at trække sig en gang i mellem.
Jeg håber at du fik svar på dit spørgsmål og at det hele giver mening <3 Husk at du også altid er velkommen til at skrive ind til os igen! Hvis du har flere spørgsmål, er du altid velkommen til at skrive ind til os på chat eller sms, eller sende endnu et brev. Vi vil rigtig gerne lytte, snakke og give gode råd <3
De bedste hilsner
Flora <3