Filippa, 14 år
11. april 2024
Skal jeg barbere mig forneden eller lade være?
Alle piger i min klasse shaver forneden. De piger der lissom leder i klassen begyndte ret hurtigt at shave og vi andre er så fulgt efter. Det betyder meget for mig at være som de andre selv om det er ret træls hele tiden at skulle holde sig glat.
Jeg har så fået en ny veninde jeg ikke går i skole med og vi har så sovet sammen her i påskeferien for første gang. Det var superhygligt. Hun shaver ikke og har så fuld behåring forneden. Jeg vidste det ikke og var ret så overrasket da vi så skulle i seng, jeg har kun prøvet at sove med piger der var shaved. Det var sådan lidt akavet og en mærklig fornemmelse i starten men efterhånden vendede jeg mig til følesen og i løbet af natten glemte jeg det faktisk lidt og det blev en god oplevelse.
Faktisk synes jeg det ser lidt cool ud når man har hår, man ser lissom lidt mere voksen ud eller hvad man skal sige. Jeg ku faktisk godt tænke mig at lade det gro men på den anden side tør jeg ikke være den eneste i klassen der gør det. Det er meget vigtigt for mig at være som de andre og gøre hvad de ledende piger gør. Men jeg gad godt lidt at ha modet. Skal jeg bare glemme det og blive ved at shave eller skulle jeg prøve og finde modet og la det gro? Eller finde en mellemvej? Eller skal jeg måske vente og se til når jeg går ud af skolen og skal videre? Måske nogen piger på gym ikke er shaved?

GirlTalks svar
Hej Filippa <3
Tak for dit brev! Det er simpelthen så godt, at du skriver ind til os og deler dine tanker og jeg er helt sikker på, at mange kan spejle sig i dit dilemma. Det er både sejt og modigt, at du deler dine tanker.
Du skriver, at du er i tvivl om, du skal shave dig forneden eller lade være. Jeg kan fornemme, at du helst vil lade være med at shave dig, da du synes, det ser mere cool og voksent ud. Det kan være så svært at gå modsat de ledende piger i klassen, som shaver sig forneden, så jeg kan virkelig godt sætte mig ind i dit dilemma. Jeg kan virkelig godt forstå, at du er i tvivl om, hvad du skal gøre, og det er helt normalt at have det ligesom dig og ikke have lyst til at gøre noget andet end de ledende piger i klassen.
Det ville jo være mega sejt, hvis du bare gjorde, som du selv havde lyst til og lod være med at shave dig. Men jeg ved samtidig også, hvor svært det kan være. Særligt, hvis du er nervøs for, at de ledende piger i klassen vil sige noget til dig omkring det. Men måske er der andre piger i klassen, der også har det ligesom dig og ikke har lyst til at barbere sig og måske gør de samme som dig, hvis du stopper med at gøre det. Måske kan du snakke med nogle af de andre veninder i klasse om det og høre, om de har det ligesom dig? Det kan være nemmere, hvis I er flere, som ikke shaver.
Hvis du beslutter dig for at vente med at barbere dig til du går ud af skolen og skal videre og måske på gym, så tror jeg helt sikkert, at du vil møde andre, som heller ikke shaver. I gym er man også blevet ældre, og så er det ikke sikkert, at der på samme måde er nogle ledende piger, man føler man skal gøre det samme som. Der er i hvert fald rigtig mange, som ikke shaver. Så hvis du beslutter dig for ikke at gøre det, så kan jeg love dig, at du ikke er den eneste. Det er mindst ligeså normalt at shave som ikke at gøre det.
Hvis du brug for at vende flere af din tanker og følelser omkring barbering, kroppen eller noget helt andet, så er du altid velkommen i vores rådgivning, som har åben hver eneste aften. Jeg håber, du finder den bedste løsning for dig <3
Knus Anna