Leonora, 15 år
07. marts 2024
Tørhed - er det normalt og hvad kan jeg gøre?
Jeg har problemer med tørhed. Det går fint nok når jeg er sammen med mig selv. Der ophidser jeg mig selv med noget pigeporno og så har jeg ingen problemer med at blive våd så jeg kan gennemføre. Men når jeg er sammen med en dreng bliver jeg nervøs og spænder. Jeg er tør og lukker til og så kan vi ikke gennemføre. Også selvom vi har langt forspil. Det går mig meget på. Jeg har læst om noget creme man måske kan bruge men jeg er en meget genert pige og jeg kan slet ikke få mig til at spørge efter noget nede i Matas. Tænk og stå der og pigen\/damen ved så hvad man skal hjem og lave. Det tør jeg slet ikke og jeg aner ikke hvor jeg skal lede på hylderne. Tør ikke spørge min mor eller mine veninder om hjælp. Hvad skal jeg gøre?

GirlTalks svar
Kære Leonora,
Hvor er det sejt af dig, at du skriver ind til os og deler dine tanker omkring sex. Du skal vide, at du ikke er alene med disse tanker, der er mange piger, der skriver ind med lignende problemstillinger.
Det er dejligt at læse, at du kender din krop så godt, og at du ved, hvad du godt kan lide, når det kommer til sex. Det er helt normalt, at du bliver nervøs, når du skal være sammen med en dreng! Det lyder til, at I har været gode til at snakke om det, og til at tage jer god tid til forspil - det kan nemlig gøre, at du bliver mere afslappet og tændt. Jeg kan dog godt forstå, at du synes, at det er frustrerende og at det går dig på, når jeres sex ikke fungerer helt godt.
Mange piger og kvinder kan opleve at have svært ved at "give sig hen" når det kommer til sex. Det resulterer ofte i spændinger i underlivet, mange tanker i hovedet og tørhed. Mange piger har før skrevet ind til os med samme udfordringer, og til dem plejer jeg at huske dem på, at det er helt okay og normalt. For som du skriver, så kan blive helt frustreret over at kroppen ikke vil, som man gerne selv vil. Men denne frustration er sjældent løsningen på det.
Det er vigtigt for mange at føle sig tryg i den seksuelle situation, for at kunne give sig hen. Du nævner selv, at der er ting som kan hjælpe når du er alene, så har du mon overvejet om disse ting kunne indgå i sammenhængen, hvor du er med en partner? Nogle par bruger forskellige metoder, som at se porno sammen, bruge sexlegetøj eller andet, for at komme i "stemning". Kunne det mon være en mulighed for dig/jer? Det kræver selvfølgelig igen, at man er tryg ved sin partner og der er en god tillid til hinanden.
Som du også skriver i dit brev, så kunne det være en mulighed at købe glidecreme. Jeg kan sagtens sætte mig ind i, at du synes, at det kan være nervepirrende at skulle købe det i en butik, men det er altså helt normalt at gøre, og du skal vide, at der er mange der bruger glidecreme! Har du måske overvejet at købe det på nettet? Der ville man i butikken ikke kunne se indholdet i din pakke. Det kan være rart for mange at købe det online, så man undgår at have for mange tanker omkring det nede i butikken.
Selvom sex er det mest naturlige i verden - ellers havde vi mennesker jo ikke eksisteret - så kan det ofte være forbundet med lidt skam eller at man er pinlig over at have det. Jeg håber dog at du vil huske dig selv på, at det er helt naturligt at have sex, og også at bruge andre metoder til at gøre oplevelsen bedre. Igen vil jeg bare understrege at det du oplever og føler er så okay, og at der ikke er noget galt med dig eller din krop. Du er stadig ung og har mange gode år til at lære dig selv og din krop bedre at kende, så husk på at det er en rejse - sådan er det for alle <3
Jeg håber du kan bruge mit svar til noget, og husk at du også altid er velkommen til at skrive ind til os i vores online rådgivning, som har åbent hver aften.
Stort kram, Sofia