Liva, 15 år
10. marts 2024
Jeg er 15 år og har ikke kysset nogen endnu
Hey girltalk, jeg er 15 og har ikke fået mit første kys endnu. Rigtig mange på min alder har kysset og haft sex og alt muligt, og så føler jeg mig virkelig bagud. Det er ikke fordi jeg ikke er klar eller ikke har lyst, jeg føler bare ikke muligheden ligesom har været der, men jeg vil virkelig bare gerne have det overstået, fordi jeg ved heller ikke hvordan man kysser godt.
Kh Liva

GirlTalks svar
Kære Liva,
Først og fremmest, tusind tak for dit fine, ærlige og gode brev. Det er dejligt at du deler dine tanker, da jeg er helt overbevist om, mange andre piger på din alder går med præcis de samme tanker som dig. Så tak for det og dig!
Ud fra dit brev kan jeg læse, at du stadig har til gode at have dit første kys - ligesom mange andre på din alder! Men jeg kan også fornemme at du føler dig bagud, fordi mange af de jævnaldrende omkring dig, har prøvet flere forskellige ting. Jeg bliver lidt i tvivl om det er dit første kys eller din første gang du gerne vil have overstået - eller måske begge? Jeg vil forsøge at svare lidt på begge, så jeg forhåbentlig kan give dig lidt med på vejen <3
Først vil jeg igen bare understrege at du på ingen måde er bagud, selvom det kan føles sådan. Jeg kan godt selv huske hvordan det var, dengang folk i min omgangskreds begyndte at snakke om kys og sex, og jeg kan også tydeligt huske det pres jeg følte det lagde på mig. Er det mon det samme pres du kan mærke?
Jeg havde også, ligesom alle andre i den alder, så travlt med at passe ind og gøre det samme som dem omkring mig. Men når jeg tænker tilbage nu, så kan jeg godt fortryde at jeg ikke slappede mere af i det. Mange ting kommer helt af sig selv, når man er klar til det, så det er fremtvinge det, kan føles ret ubehageligt. Selvom at det kan føles som noget man bare gerne vil have "overstået".
Så uanset om det gælder det første kys eller den første gang, så skal du virkelig mærke efter, om det er noget du føler at du selv har lyst til, eller om det er fordi du føler dig presset til det. Det kan være svært at skelne mellem følelser, men prøv lige at give dig tiden til at få mærket efter <3
Når det kommer til det første kys eller den første gang, så er mit råd altid at gøre det sammen med en, som man føler sig tryg ved. Det kan være enormt sårbart at kysse med en for første gang eller have sex med en, så jeg vil virkelig anbefale at du gør det med en, som du har det godt med. Selvom det er noget du lige nu bare føler skal overstås, så husk på at det godt må være en god første oplevelse - man glemmer nemlig sjældent det første kys eller den første gang <3
Til sidst i dit brev nævner du, at du er i tvivl om hvordan man kysser godt. Det tror jeg at de fleste er inden de skal have deres første kys. Husk på ikke at være for hård ved dig selv, da det hele er nyt og du lige skal lære og føle dig frem. Det er spændende og dejligt at have sit første kys, så nyd det. Med tiden vil man også lære hvordan man selv kysser og hvordan man godt kan lide at blive kysset. Så trust the proces!
Jeg håber du kunne bruge mine tanker til noget og måske har fået lidt ro i maven og er blevet lidt klogere på første kys og første gang. Hvis du har brug for at vende det igen, så skrive endelig ind til os i rådgivningen - her sidder vi klar hver aften <3
De kærligste hilsner,
Clara