M…., 13 år
01. januar 0001
Min veninde lugter af sved - hvad gør jeg?
Min veninde lugter!
Hej girltalk
Jeg går i 7. Klasse, og der er en pige der virkelig lugter! Hver gang jeg går forbi hende, kan jeg bare lugte det, også selv om jeg holder mig for næsen!
Når jeg er dukse, og fejer over i hendes hjørne, er lugten der stadig selv om hun er gået. Og jeg kan ikke være der over, altså vi snakker holder mig for næsen løber hen tager noget skald og spæner ud igen!
Der var også et tidspunkt hvor jeg skulle på toilettet, og så kommer hun gående ud, og jeg går ind. Og der STINKER af sure sokker, bræk, og sved på en gang!
Og når man sidder ved siden af hende kan man ikke være i sig selv! Det er over alt den lugt.
Jeg tror min pointe er forstået, det et virkelig slemt.
Har spurgt begge mine klasselærer om de kunne gøre noget, men der er ikke sket eller gjort noget. Vil virkelig ikke sige det til hende på nogen måde, men tror til sidst det kunne blive nødvendigt , men ville lige skrive og spøger først<3
Kh. Pige med kæmpe brug for hjælp

GirlTalks svar
Kære du,
Tak for dit fine brev og gode beskrivelse af, hvad du oplever med din veninde fra klassen <3
Jeg kan læse, at du synes, at det rigtig ubehageligt at være omkring din veninde, på grund af hendes fremtrædende kropslugt, som du oplever som yderst generende og ubehagelig. Nogle lugte er jo ikke særlig behagelige og nogle lugte væmmes vi decideret af. Det kan godt være lidt en udfordring, når vi skal være i rum med mennesker, der har en lugt, vi væmmes ved.
I puberteten sker der meget med kroppen - også med kropslugte. Der sker rigtig meget med den hormonelle udvikling på relativ kort tid, hvilket for de fleste gør at de får øget svedlugt. Det kan gøre, at det for nogle, kan være lidt svært at navigere i ift. at finde et passende niveau af egen hygiejne. I den her konktekst tænker jeg på hyppighed af bad, tøjskifte og hyppigheden af deodorantbrug og også at finde en deodorant der er effektiv til ens individuelle duft.
Jeg kan jo ikke med sikkerhed vide det, men jeg forestiller mig, at din veninde måske selv er bevidst om hendes lugt og hun synes måske også selv, at det er ufedt. De færreste mennesker har jo et ønske om, at gå rundt og lugte.
Jeg kan høre, at du har delt det med dine lærere og jeg synes det er helt i orden at gøre dem opmærksom på, da de jo evt. kan tale med din venindes forældre eller fx gøre sundhedsplejersken opmærksom på det. Det er rigtig hensynsfuldt af dig, at du ikke vil sige noget, der potentielt vil kunne gøre hende ked af det. Jeg ville heller ikke sige noget hvis det var mig af hensyn til min veninde.
Vi møder nogle gange mennesker med en kropslugt, som vi ikke kan lide. Jeg tror desværre ikke, at vi kan ikke gøre så meget andet i din situation end at holde det ud, være det gode eksempel selv og gøre det tåleligt for os selv i det omfang det er muligt, fx lufte ud i frikvarteret. Med det gode eksempel mener jeg, at du jo fx. kan fortælle hende, hvilken deodorant du kan lide at bruge, hvis samtaleemnet falder på dette.
Det er altid vigtigt at huske på, at vi ikke kan få andre til at ændre adfærd - vi kan kun ændre os selv og egen adfærd - fx flytte os fysisk og så gå foran med det gode eksempel og håbe vi inspirerer andre derigennem. Det er synd, hvis det påvirker din lyst til at være i hendes selskab, hvis hun er sød og I hygger jer sammen. Ved du noget om, hvordan forholdene hos din venindes hjem er? Har hun mulighed for at gå i bad og få vasket tøj?
Jeg håber, at mit brev inspirerer dig til at være nysgerrig overfor din veninde og hendes situation - også selvom det samtidig ikke er rart at gå omkring.
Rådgivningen har åbent hver dag og du er mere end velkommen til at skrive til os på sms eller chat.
Sender dig et stort kram og udholdenhed i situationen <3
Sine