Minnie, 15 år
19. marts 2024
Er unormalt at jeg ikke føler noget, når jeg rører ved mine bryster?
Jeg har på fornemmelsen at jeg ikke er helt lissom andre piger. Altså når man ser sådan lidt frækt på computeren så spiller bryster jo en stor rolle i pigers sexualitet. Jeg har også en enkelt tæt veninde jeg kan dele alt med og hun siger hun har det lisådan. Hvis hun er intim med nogen så får hun dem suttet eller betjent på en anden måde og det betyder rigtig meget for hende siger hun. Og når hun onanerer ælter hun dem selv. Hun har rigtig mange føleser i dem og det føler jeg lissom andre piger har selvom jeg godt nok ikke har turde spørge mine andre veninder. Jeg har lisså store bryster men det siger mig ikke rigtig noget at røre dem eller blive berørt. Jeg kan ikke rigtig mærke det. Det er jeg meget ked af for jeg vil jo gerne have føleser i mine bryster og vil gerne være som andre piger så mine bryster er en del af min sexualitet. Er jeg unormal og kan det komme endnu?

GirlTalks svar
Kære Minnie,
Tusind tak for dit brev til Pigetanker! Det virker til, at du har gjort rigtig mange tanker om det her.
Det er rigtigt nemt at komme til at sammenligne sig med andre, og så komme til at føle sig udenfor, hvis man ikke har det på samme måde. Men alle kroppe er forskellige, og det er også meget forskelligt, hvordan man kan lide at blive rørt. Så jeg synes ikke, du er unormal, fordi du ikke har samme følelser i dine bryster.
Nogle gange kan det også afhænge af situationen i forhold til, hvad man kan føle de forskellige steder på kroppen. Lyster kan føles forskelligt afhængigt af personen man er sammen med, man er alene eller hvordan man lige har det den dag.
Det kan også være, at du skal udforske din krop, for at finde ud af, hvad du godt kan lide. Der er mange steder på kroppen, hvor det kan føles dejligt, så det handler også om at finde dem. Dine bryster er helt sikkert ikke det eneste sted, der føles rart at blive rørt eller røre sig selv.
Jeg håber mit svar kan hjælpe dig med at føle dig mindre unormal - fordi det er du slet ikke. Alle kroppe er forskellige og man kan lide forskellige ting. Du kan også dykke ned i Girltalks artikler og podcasts om kroppen og sex.
Du er også altid velkommen til at skrive ind til vores rådgivning, som har åbent hver aften <3
Kærlige hilsner
Pernille