…, 13 år
14. marts 2024
Hvordan sætter jeg tamponen rigtigt?
Hej, har indtil for nyligt brugt CyberHus til at spørge om diverse, men nu har de fjernet ung til ung funktionen, og så vil jeg hellere skrive ind her.
Jeg har i cirka 6 måneder nu forsøgt med tamponer, men uanset hvor langt jeg trykker den op, vinklen, hvordan jeg sidder og hvilken slags det er, går det galt halvdelen af gangene hvor jeg ikke for den sat ordentligt op, og den anden halvdel sidder den ordentligt men jeg kan stadig mærke den, altså den føles sådan tør når jeg sådan halvt sidder op og halvt ligger ned.

GirlTalks svar
Kære du,
Hvor er det dejligt at du skriver herind til girltalk og vil dele hvad du har på hjerte. Tak for det <3
Det lyder da rigtig ubehageligt sådan som du beskriver det, hvilket selvfølgelig ikke er meningen. Men først og fremmest vil jeg gerne sige at jeg synes at du er mega sej, fordi du er blevet ved med at prøve dig frem og ikke givet op! Jeg ved at der er mange som har haft svært ved at vænne sig til at have en tampon i og lære at sætte den op. Det kan føles som en meget underlig og ubehagelig fornemmelse indtil man finder den rigtige måde.
Du skriver at du har forsøgt dig i lang tid nu, og jeg kan derfor godt forstå din frustration. Det er meget forskelligt hvordan man foretrækker at indføre den, men for mange kan det hjælpe at bruge det indføringshylster, som er på nogle tamponer. Den er nemlig med til at skubbe tamponen ordentligt op, uden at tamponen bøjer eller krøller. Mon du har prøvet dem hylsteret?
Jeg ved at der er forskellige tips, som du kan afprøve til at få sat tamponen rigtigt. Du kan f.eks. eksperimentere med at løfte det ene ben evt. sætte den ene fod op på toilettet i mens du stadig har den anden på gulvet også indføre tamponen. En anden metode, som jeg også har hørt skulle være god, er at gøre tamponen en smule fugtig så den kan glide nemmere ind.
Det er vigtigt at få skubbet tamponen langt nok op i skeden, så den sidder rigtigt. Man kan nemlig opleve, som du beskriver, at man kan mærke den og den kan irritere hvis man ikke får den lagt ordentligt. Det er ikke meningen at man skal kunne mærke tamponen, når den sidder rigtigt.
Hvis du bliver med at prøve dig frem og det stadig føles ubehageligt når du sætter den op, så kan det være du skal overveje et andet produkt? Der findes mange forskellige menstruationsprodukter, såsom bind, menstruationskopper eller menstruationstrusser. Det handler bare om, at finde det som passer allerbedst til din krop og dit behov.
Jeg håber at du kan bruge svaret. Du er selvfølgelig altid velkommen til at skrive en Pigetanke igen eller skrive til vores rådgivning, hvis du har noget du gerne vil dele noget mere. Uanset om det omhandler det samme eller nogle andre ting. Vi vil rigtig gerne være her for dig <3
Kærlig hilsen,
Flora <3